article
1.6036102
ZWOLLE - Ze flyeren onverminderd voort, ondernemers Hylke Thiry van Pistache Zwolle en Mathie Boomsma van Mediamarkt Zwolle namens het Collectief Vrij Ondernemen Zwolle (CVOZ), om handtekeningen te verzamelen voor een referendum.
Flyeren voor 'vrijheid van ondernemen' in Zwolle
ZWOLLE - Ze flyeren onverminderd voort, ondernemers Hylke Thiry van Pistache Zwolle en Mathie Boomsma van Mediamarkt Zwolle namens het Collectief Vrij Ondernemen Zwolle (CVOZ), om handtekeningen te verzamelen voor een referendum.
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/flyeren-voor-vrijheid-van-ondernemen-in-zwolle-1.6036102
2016-05-21T16:59:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6036113.1463849759!image/image-6036113.jpg
Zwolle,Economie,top
Zwolle
Home / Regio / Zwolle / Flyeren voor 'vrijheid van ondernemen' in Zwolle

Flyeren voor 'vrijheid van ondernemen' in Zwolle

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ZWOLLE - Ze flyeren onverminderd voort, ondernemers Hylke Thiry van Pistache Zwolle en Mathie Boomsma van Mediamarkt Zwolle namens het Collectief Vrij Ondernemen Zwolle (CVOZ), om handtekeningen te verzamelen voor een referendum.

    Inmiddels hebben ze digitaal al ruim 2500 handtekeningen en verwachten ze met de flyerhandtekeningen wel boven de 3000 uit te komen. 5500 hebben ze er nodig als de gemeenteraad met het huidige collegevoorstel instemt. "Voor de duidelijkheid: we willen met het referendum de vrijheid van ondernemen bereiken, zodat we ook vrij zijn om te kiezen of we wel of niet op zondag opengaan", benadrukken ze. "We willen andere winkeliers niet verplichten om op zondag open te gaan. Maar we willen niet beperkt worden in onze eigen keuze daarin."

    Thiry verwoordde het deze week al eerder.'Een grote aanfluiting' vond het collectief de 'magere' drie extra koopzondagen die het college van B en W heeft bedacht. "We voelen ons simpelweg niet serieus genomen", zeggen Thiry en Boomsma. "Hoe kun je nu over zondagsrust reppen, de supermarkten wel toestaan open te gaan, maar de detailhandel niet? Wat is dan het verschil? En hoe moet het dan met het blurring-project van de gemeente waarbij retail horecafuncties mag hebben in de winkel en horeca producten mag verkopen? Die laatsten zijn toch ook aan het verkopen op zondag?"

    Vooral Mediamarktmanager Boomsma ziet het in de cijfers van andere filialen in het land. "Zo gauw daar een koopzondag is, gaan de omzetten omhoog. Zwolle moet uitkijken, we zien de koopstromen naar Apeldoorn en Groningen vertrekken."

    Het is ook meer dan 'het grote consumeren'. "Voor veel mensen is het ook ontspanning. Terrasje pakken, museabezoek en winkels kijken of een boodschap doen. En laten we eerlijk zijn, als de winkels dicht zijn, is de stad toch doods..."