article
1.6118993
ZWOLLE - Het Thomas a Kempis (TAK) college en Jena XL in Zwolle starten volgend schooljaar een experiment waarbij leerlingen op hun eigen manier en in hun eigen tempo het schooljaar doorlopen. Ze bepalen (deels) hun eigen lesrooster en kunnen zijpaden bewandelen die beter aansluiten bij hun talent. Zelfs als die buiten het schoolaanbod vallen.
Leerlingen bepalen zelf lestijd op twee scholen in Zwolle
ZWOLLE - Het Thomas a Kempis (TAK) college en Jena XL in Zwolle starten volgend schooljaar een experiment waarbij leerlingen op hun eigen manier en in hun eigen tempo het schooljaar doorlopen. Ze bepalen (deels) hun eigen lesrooster en kunnen zijpaden bewandelen die beter aansluiten bij hun talent. Zelfs als die buiten het schoolaanbod vallen.
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/leerlingen-bepalen-zelf-lestijd-op-twee-scholen-in-zwolle-1.6118993
2016-06-18T12:30:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.71231.1335367492!image/image-71231.jpg
Zwolle,Onderwijs en wetenschap,Thomas a Kempis,onderwijs op maat,Jena XL,top,hermes
Zwolle
Home / Regio / Zwolle / Leerlingen bepalen zelf lestijd op twee scholen in Zwolle

Leerlingen bepalen zelf lestijd op twee scholen in Zwolle

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Thomas a Kempis College is uitgeroepen tot de sportiefste school.
      Fotograaf
    ZWOLLE - Het Thomas a Kempis (TAK) college en Jena XL in Zwolle starten volgend schooljaar een experiment waarbij leerlingen op hun eigen manier en in hun eigen tempo het schooljaar doorlopen. Ze bepalen (deels) hun eigen lesrooster en kunnen zijpaden bewandelen die beter aansluiten bij hun talent. Zelfs als die buiten het schoolaanbod vallen.

    "Nou ja, experiment...", zegt Gerdien Pastink, directeur van het TAK-college en geestelijk moeder van het project. "Dat klinkt als een proefballonnetje. Het is iets waar we met veel vertrouwen aan beginnen."

    Pastink loopt al enkele jaren rond met de overtuiging dat sommige leerlingen niet gedijen in het schoolsysteem van roosters en gezette lestijden. "Ze vervelen zich, doorlopen de school op de automatische piloot en blijven in zesjes 'hangen'. Zonde, zo blijft hun talent onbenut."

    'Volg je eigen weg'
    Met 'volg je eigen weg', zoals het project voorlopig is gedoopt, krijgen ze meer plezier in school en gaan ze beter presteren, zo is het idee. Het project is bestemd voor leerlingen van vmbo, havo en vwo van het tweede tot en met het voorlaatste jaar. De deelnemers (voorlopig maximaal 45) worden gewoon ingedeeld in een klas, maar hoeven niet per se alle lessen te volgen. De kar wordt voorlopig getrokken door de leerkrachten Barbara Hartman Kok (biologie), Martijn Nass (wiskunde) en Regina van 't Hul (Frans). Alles gaat in goed overleg met de leerkrachten. Wel wordt er veel gevraagd van de eigen verantwoording van de leerling én van de ouders.

    Aanmeldingen
    Daarom moeten leerlingen die willen meedoen samen met hun ouders motiveren waarom zij in aanmerking willen komen voor 'volg je eigen weg'.
    De eerste 25 aanmeldingen zijn al binnen.