article
1.6458715
ZWOLLE / DEVENTER – Een profvoetballer, mobiele telefoon en vloggen maar. Ajax en PSV willen met videoblogs supporters aan de club binden. De voetbalclubs hebben recent ook gamers gecontracteerd voor FIFA-toernooien. Kleinere clubs in de eredivisie volgen de ontwikkelingen bij de topclubs op de voet.
Profvoetballers vloggen voor supporters
ZWOLLE / DEVENTER – Een profvoetballer, mobiele telefoon en vloggen maar. Ajax en PSV willen met videoblogs supporters aan de club binden. De voetbalclubs hebben recent ook gamers gecontracteerd voor FIFA-toernooien. Kleinere clubs in de eredivisie volgen de ontwikkelingen bij de topclubs op de voet.
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/profvoetballers-vloggen-voor-supporters-1.6458715
2016-09-29T08:44:46+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6462941.1475140447!image/image-6462941.jpg
Zwolle,Deventer,Sociaal en maatschappij,Go Ahead Eagles,klantenbinding,supporters,PEC Zwolle,top
Zwolle
Home / Regio / Zwolle / Profvoetballers vloggen voor supporters

Profvoetballers vloggen voor supporters

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De kersverse Ajax-aanwinst Koen Weijland speelt een potje FIFA tegen Jaïro Riedewald.
      Fotograaf
    ZWOLLE / DEVENTER – Een profvoetballer, mobiele telefoon en vloggen maar. Ajax en PSV willen met videoblogs supporters aan de club binden. De voetbalclubs hebben recent ook gamers gecontracteerd voor FIFA-toernooien. Kleinere clubs in de eredivisie volgen de ontwikkelingen bij de topclubs op de voet.
    Tegenwoordig heb je binnen 0,3 seconden via Snapchat contact

    Ajax presenteerde vorige week vol trots een nieuwe speler. Het was geen voetballer, maar een gamer. De 23-jarige Koen Weijland staat bij Ajax onder contract om namens de club mee te doen aan toernooien van de populaire voetbalgame FIFA. Ook PSV gaat een FIFA-gamer in dienst nemen. De betaaldvoetbalclubs in onze regio houden het voorlopig bij een toernooitje FIFA voor supporters.

    „Bij de topclubs hebben ze ruimte om een FIFA-gamer te halen, maar wij richten ons met Go Ahead Eagles vooral op handhaving. We hebben met de club de focus volledig op het echte veld en niet op het virtuele”, zegt persvoorlichter Wouter Rutgers van GA Eagles. Soms is geld een belemmering om de dingen uit te voeren. Rutgers staat wel open voor initiatieven: „Als er een supporter van GA Eagles namens onze club een FIFA toernooi wil spelen, willen wij hem een shirtje geven zodat hij onze club kan vertegenwoordigen.”

    Vloggen
    Ajax en PSV zijn begonnen met vloggen om de fanbeleving van supporters te vergroten. Beide clubs hebben de afgelopen weken de eerste videoblogs voor YouTube gemaakt. Ajax laat spelers vloggen en bij PSV loopt de bekende YouTuber Robbie van de Graaf mee met spelers van de club.

    Op kleinere schaal doet Go Ahead Eagles aan vloggen. „Op onze Facebookpagina kunnen supporters vragen stellen aan nieuwe spelers. Ook hebben we soms een speler die gastredacteur is op de app Snapchat en dan foto’s en filmpjes plaatst”, zegt Rutgers van GA Eagles.

    Interessant
    De topclubs lopen voorop om iets innovatiefs te bedenken voor supporters. Andere voetbalclubs houden die ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. „Heel interessant. Dit zijn manieren om een nieuwe doelgroep te bereiken. We bespreken regelmatig de mogelijkheden rond deze onderwerpen”, zegt Koen te Riele, communicatiemanager van PEC Zwolle.

    PEC Zwolle bedenkt ook zelf originele plannen voor social media, die topclubs niet zo snel gaan uitvoeren. „Bij de oefenwedstrijd tussen PEC Zwolle en Panathinaikos hebben we de wedstrijdbespreking van Ron Jans rechtstreeks uitgezonden op Facebook. Het werd heel goed ontvangen door de supporters”, vertelt Te Riele van de Zwolse voetbalclub.

     „Met social media willen we onze achterban en alle mensen in de regio Zwolle bereiken”, legt Te Riele uit. Eagles-voorlichter Rutgers bevestigt de kracht van social media: „Het brengt supporters en de club dicht bij elkaar. Binnen 0,3 seconden heb je via Snapchat contact.”