article
1.6158900
ZWOLLE/KAMPEN - Het acht jaar oude viaduct van de Hasselterweg in Zwolle over het Kamperlijntje blijkt te laag. De spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt volgend jaar geëlektrificeerd, maar er is niet genoeg ruimte voor de bovenleiding.
Te laag viaduct probleem bij aanleg Kamperlijntje
ZWOLLE/KAMPEN - Het acht jaar oude viaduct van de Hasselterweg in Zwolle over het Kamperlijntje blijkt te laag. De spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt volgend jaar geëlektrificeerd, maar er is niet genoeg ruimte voor de bovenleiding.
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/te-laag-viaduct-probleem-bij-aanleg-kamperlijntje-1.6158900
2016-07-02T05:00:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6158901.1467389914!image/image-6158901.JPG
Zwolle,Kampen,Verkeer en vervoer,Stadshagen,Kamperlijntje,top,hermes
Zwolle
Home / Regio / Zwolle / Te laag viaduct probleem bij aanleg Kamperlijntje

Te laag viaduct probleem bij aanleg Kamperlijntje

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Situatieschets van het viaduct bij Stadshagen en het Kamperlijntje. Illustratie ProRail
    ZWOLLE/KAMPEN - Het acht jaar oude viaduct van de Hasselterweg in Zwolle over het Kamperlijntje blijkt te laag. De spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt volgend jaar geëlektrificeerd, maar er is niet genoeg ruimte voor de bovenleiding.

    Volgens ProRail is het viaduct in opdracht van de gemeente destijds zo laag mogelijk aangelegd om kosten te besparen. Dat lijkt zich nu te wreken, want voor bovenleidingsmasten is nu geen plek. Er komt een meter tekort. Hoe de extra kosten worden verdeeld tussen gemeente, provincie en ProRail, is nog niet bekend. De partijen willen sowieso kiezen voor de goedkoopste optie. "Uiteindelijk komt het toch uit de portemonnee van de belastingbetaler", zegt projectmanager Reno Voogdgeert van ProRail.

    Tram
    Het viaduct werd tussen 2007 en 2008 gebouwd als onderdeel van de omleiding van de N331 om Stadshagen heen. Volgens een woordvoerder van de gemeente dateren de eerste schetsen van het viaduct uit 2006. "Toen was er nog sprake dat er een tram zou gaan rijden. Daarvoor gelden heel andere eisen en daar zijn we toen van uit gegaan."

    Dieper
    Het viaduct zal niet worden opgehoogd. In plaats daarvan zal de grond onder het spoor een stuk worden afgegraven, waardoor de spoorlijn iets dieper komt te liggen. Ook komen er speciale bovenleidingsmasten onder het viaduct die minder ruimte in beslag nemen. Wat de meerkosten voor deze operatie zullen zijn, willen de partijen niet kwijt.