article
1.6653419
REGIO - In het donker weggaan en met donker weer thuiskomen. Het is de komende maanden de realiteit voor veel mensen. De dagen worden korter en het is grauw en grijs. De volgende zeven tips kunnen helpen om uit een winterdip te komen.
Zeven keer een tip voor je winterdip
REGIO - In het donker weggaan en met donker weer thuiskomen. Het is de komende maanden de realiteit voor veel mensen. De dagen worden korter en het is grauw en grijs. De volgende zeven tips kunnen helpen om uit een winterdip te komen.
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/zeven-keer-een-tip-voor-je-winterdip-1.6653419
2016-11-19T10:50:10+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.4651126.1480505524!image/image-4651126.jpg
Deventer,Kampen,Zutphen,Apeldoorn,Sociaal en maatschappij,Winterdip,wintertijd,Top
Zwolle
Home / Regio / Zwolle / Zeven keer een tip voor je winterdip

Zeven keer een tip voor je winterdip

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    REGIO - In het donker weggaan en met donker weer thuiskomen. Het is de komende maanden de realiteit voor veel mensen. De dagen worden korter en het is grauw en grijs. De volgende zeven tips kunnen helpen om uit een winterdip te komen.
    Als je veel plezier krijgt van het kijken van een nieuwe serie moet je dat zeker doen.

    Marijke Willems weet goed hoe je om kan gaan met winterdips doordat ze de training 'Leven met de winter' heeft gegeven. De mindfulnesstrainer die woonachtig is in Zwolle, begeleidt momenteel mensen individueel. Daarbij krijgt ze regelmatig vragen over een winterdip. Zij legt uit waarom de tips kunnen helpen om uit een winterdip te komen.

    Tip 1: Accepteer de somberheid
    Door een winterdip kan iemand behoorlijk in de put zitten. In de wintermaanden begint het vanaf 16.00 uur al donker te worden. Willems adviseert om er niet mee te zitten als je een winterdip hebt. „Accepteer dat je somber bent zodat je er niet tegen gaat vechten. Als je dat doet wordt het alleen maar erger.”

    Tip 2: Zorg voor voldoende daglicht
    Te weinig daglicht is een belangrijke veroorzaker van een winterdip. „Als het licht wordt kan je het best meteen naar buiten gaan”, zegt Willems. Ze heeft ook een tip voor tijdens het werken: „Je moet dan zorgen voor voldoende daglicht door bijvoorbeeld in een lichtere ruimte te gaan zitten. Lichttherapie kan helpen om te zorgen dat de biologische klok wordt hersteld.”

    Tip 3: Blijf bewegen
    Een winterdip zorgt voor weinig energie om te gaan sporten. Een avondje op de bank zitten in plaats van naar de sportschool gaan ligt op de loer. Willems geeft aan dat je niet moet toegeven aan het ‘stemmetje in je hoofd’: „Blijf bewegen, ook al voel je je somber. Ga wandelen en fietsen. Dat is erg goed om te doen.”

    Tip 4: Wees lief voor jezelf
    Willems zegt dat het soms ook goed is om dingen waar je geen zin in hebt, niet te doen: „Als je geen zin hebt in sociale contacten, spreek dan wat minder af. Je moet je natuurlijk niet isoleren, maar wat minder afspreken kan zeker geen kwaad.”

    Tip 5: Schrijf drie dingen op waar je blij van wordt
    Deze tip wordt door psychologen vaak gegeven. Schrijf aan het eind van de dag drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Al is het een kopje koffie met de buurvrouw, schrijft het op! Door dit te doen word je blijer”, vertelt Willems.

    Tip 6: Eet veel fruit
    Het eten van fruit is goed tegen een winterdip. Ook het eten van vitamine D is belangrijk. Je krijgt meer weerstand en wordt fitter. Je bouwt weerbaarheid op tegen een winterdip”, legt Willems uit. Een appel of mandarijn kan dus zeker geen kwaad. In producten als zalm zit veel vitamine D.

    Tip 7: Kijk Netflix als je dat fijn vindt
    Doe vooral activiteiten waar je blij van wordt. „Veel televisie kijken werkt averechts, maar als je veel plezier hebt door het kijken van een nieuwe serie moet je dat zeker doen”, zegt Willems. Voor de nieuwe afleveringen van je favoriete serie hoef je dus zeker niet te wachten tot na de winter.