article
1.6585538
ZWOLLE - Het wordt deze weken billenknijpen voor de gemeente Zwolle. Ze wil bijna 11 miljoen euro van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de bouw van een 23,7 miljoen euro kostende fietsenkelder bij het treinstation, maar de rijkspot voor dit soort projecten raakt leeg en er zijn meer kapers op de kust.
Zwolle in spanning voor 11 miljoen 'fietsparkeergeld'
ZWOLLE - Het wordt deze weken billenknijpen voor de gemeente Zwolle. Ze wil bijna 11 miljoen euro van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de bouw van een 23,7 miljoen euro kostende fietsenkelder bij het treinstation, maar de rijkspot voor dit soort projecten raakt leeg en er zijn meer kapers op de kust.
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/zwolle-in-spanning-voor-11-miljoen-fietsparkeergeld-1.6585538
2016-10-29T07:15:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.5980948.1462250854!image/image-5980948.jpg
Zwolle,Politiek en bestuur,Fietskelder,top,hermes
Zwolle
Home / Regio / Zwolle / Zwolle in spanning voor 11 miljoen 'fietsparkeergeld'

Zwolle in spanning voor 11 miljoen 'fietsparkeergeld'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Reizigers op station Zwolle. Foto archief Erna Lammers
    ZWOLLE - Het wordt deze weken billenknijpen voor de gemeente Zwolle. Ze wil bijna 11 miljoen euro van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de bouw van een 23,7 miljoen euro kostende fietsenkelder bij het treinstation, maar de rijkspot voor dit soort projecten raakt leeg en er zijn meer kapers op de kust.

    De officiële aanvraag is inmiddels de deur uit, maar de centen staan nog niet op de Zwolse betaalrekening.

    'Goede papieren'
    Het grootste risico is dat fietsparkeerplannen elders in het land voorrang krijgen boven dit Zwolse project. Ambtelijk en bestuurlijk lobbyen dus. "Maar we hebben geen enkele indicatie dat we het niet zouden krijgen. We zijn hierover al een paar jaar in gesprek en we voldoen aan alle voorwaarden. Ik vind dat we goede papieren hebben", verdedigt gemeentewoordvoerder Paul Baeten de aanvraag.

    Tegenvaller
    Krijgt Zwolle onverhoopt toch nul op het rekest, dan dient zich een nieuwe, totaal onverwachte situatie aan. "Dat betekent dat we een kleine 11 miljoen euro ergens anders vandaan moeten zien te halen of de plannen moeten aanpassen. Dat zou een ontzettende tegenvaller zijn", aldus Baeten.

    12.000 plekken
    De fietsenkelder voor 4800 rijwielen aan de noordzijde van het station is een belangrijk onderdeel uit het complete spoorzoneproject van 100 miljoen euro. De ondergrondse parkeerruimte is noodzakelijk om in de toekomst voldoende fietsen te kunnen stallen. Zwolle wil in 2030 zo'n 12.000 plekken hebben, bijna een verdubbeling van het huidig aantal.

    Om voor het rijksgeld in aanmerking te komen, moet er sprake zijn van een urgent probleem. Dat is er volgens de gemeente, omdat er zonder maatregelen in 2030 een tekort van 5300 fietsparkeerplekken is. Ook dient het project uiterlijk in 2020 gereed zijn. Moet lukken, want Zwolle wil eind dit jaar starten met de aanbesteding en de bouw duurt anderhalf tot twee jaar.

    Exploitatie
    Verder vindt het ministerie dat het plan uitzicht moet bieden op een sluitende exploitatie. Dat is nog een punt van zorg. Gemeente en NS nemen ieder eenderde van de uitbatingskosten voor hun rekening. Een derde partij is nog niet gevonden.

    Om toch te voldoen aan deze voorwaarde, hebben NS en gemeente deze maand een intentieovereenkomst getekend waarin opgenomen is dat Zwolle het resterende explotatiedeel voorlopig voor haar rekening neemt. Een jaarlijks exploitatierisico van 150.000 euro.