article
1.6296650
ZWOLLE - In weerwil van alle beloften komt er vanaf december geen vierde snelle trein per uur tussen Zwolle en Leeuwarden. Volgens NS is er momenteel te weinig hoogspanning op het traject om een extra trein in te kunnen vlechten. De mededeling van NS valt de provincie Friesland rauw op de lever, want daar betalen ze juist mee aan de snellere verbetering van de treinfrequentie naar het Noorden.
Snelle extra trein tussen Zwolle en Leeuwarden komt niet
ZWOLLE - In weerwil van alle beloften komt er vanaf december geen vierde snelle trein per uur tussen Zwolle en Leeuwarden. Volgens NS is er momenteel te weinig hoogspanning op het traject om een extra trein in te kunnen vlechten. De mededeling van NS valt de provincie Friesland rauw op de lever, want daar betalen ze juist mee aan de snellere verbetering van de treinfrequentie naar het Noorden.
http://www.destentor.nl/snelle-extra-trein-tussen-zwolle-en-leeuwarden-komt-niet-1.6296650
2016-08-26T11:05:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.119784.1399991168!image/image-119784.jpg
Zwolle,Verkeer en vervoer,intercity Zwolle Leeuwarden,top
De Stentor (web)
Home / Snelle extra trein tussen Zwolle en Leeuwarden komt niet

Snelle extra trein tussen Zwolle en Leeuwarden komt niet

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Station Zwolle
      Fotograaf
    ZWOLLE - In weerwil van alle beloften komt er vanaf december geen vierde snelle trein per uur tussen Zwolle en Leeuwarden. Volgens NS is er momenteel te weinig hoogspanning op het traject om een extra trein in te kunnen vlechten. De mededeling van NS valt de provincie Friesland rauw op de lever, want daar betalen ze juist mee aan de snellere verbetering van de treinfrequentie naar het Noorden.

    Op dit moment zijn er maar twee snelle treinen tussen Zwolle en Leeuwarden per uur: één heen en één terug, met stops in Heerenveen en Steenwijk. Daarnaast zijn er stoptreinen, waarvan er één niet verder gaat van Leeuwarden tot Meppel, waar reizigers moeten overstappen. Met ingang van december zou een vierde, snelle, trein de dienstregeling moeten versoepelen, maar dat komt er niet van.

    Incidenteel
    Gedeputeerde Johannes Kramer is teleurgesteld. Want waarom kan het met grote festivals als Oerolfestival of de Luchtmachtdagen in Leeuwarden wel, maar structureel niet? In het voorstel van de provincie om dieseltreinen in te zetten voelt de NS niets, omdat veel treinen zijn verkocht. Arriva (die in Friesland lokale lijnen rijdt) wil de extra dieseltrein wel laten voorrijden, maar er is in dat geval dan onvoldoende personeel.

    Lange termijn
    Niet oplosbaar voor 2017, zegt de NS. Zelfs voor 2018 komt een donkere wolk aandrijven, de NS-woordvoerder zegt dat het ‘de ambitie is’ om de zaken dan voor elkaar te krijgen. Leeuwarden is dan culturele hoofdstad van Nederland. „Maar ProRail moet dan ook meewerken”. De gedeputeerde gaat praten met NS-voorman Rogier van Boxtel en wil aan de bel trekken bij de minister van verkeer. Sla met de vuist op tafel - schrijft de Leeuwarder Courant in een hoofdartikel. „Leeuwarden behoort wat openbaar vervoer betreft tot de slechts bereikbare grote steden in ons land”.