De Overijsselse Vecht bij Hardenberg is te bevaren met le Bateau de Napoleon vanaf Loozen. Foto Erna Lammers
Volledig scherm
De Overijsselse Vecht bij Hardenberg is te bevaren met le Bateau de Napoleon vanaf Loozen. Foto Erna Lammers

Voorschot op bevaarbare Vecht

HARDENBERG - Met het laten passeren van een akte van oprichting bij de notaris heeft de Watersportvereniging Hardenberg maandag een voorschot genomen op de toekomstige opbloei van de watersport in Hardenberg.

De splinternieuwe watersportvereniging wil in de loop van volgende week meer duidelijkheid geven over haar plannen. De nieuwe levendigheid op en rond de Vecht krijgt een impuls door het bevaarbaar maken van de Vecht, naar men hoopt ergens in 2018. De stichting Belangenbehartiging Bevaarbaarheid Vecht (BBV) zet zich al geruime tijd in voor een ongehinderde doorvaart van Zwolle naar Gramsbergen/De Haandrik.

Een stevige lobby om sluizen bij Diffelen en Junne te realiseren heeft inmiddels geleid tot een tweetal ontwerpen. ,,De plannen zijn in een vergevorderd stadium", aldus initiatiefnemer Henk Brink uit Hardenberg. Het gedeelte van de Vecht tussen Ommen en Hardenberg vormt tot nu toe de 'ontbrekende schakel' in de mogelijkheid voor pleziervaarders om via de Vecht door te varen richting Coevorden en het noorden van het land en de waterwegen in Noord-Duitsland.

Kleine pleziervaartuigen
Het varen op de Vecht blijft wel voorbehouden aan kleine pleziervaartuigen. Lengte, diepgang en hoogte worden beperkt door de sluizen en bruggen die moeten worden gepasseerd. Ondanks deze beperking denkt de BBV toch wel zo'n tachtig procent van de rustige watersport' van dienst te kunnen zijn. Tegelijk met de komst van de pleziervaartuigen worst ook de mogelijkheid verruimd voor andere voorzieningen langs het water, waaronder horeca. Van meerdere kanten, zoals via de nieuwe watersportvereniging Hardenberg, wordt hier inhoud aan gegeven.

Vechtdal