Volledig scherm
De visueel beperkte mevrouw Bennink maakt veel gebruik van de bus, die echter de halte rotonde Pollaan/Industrieweg vaak overslaat. Op de foto wacht zij met haar hulphond Izzy bij de bushalte. © Patrick Gemert

Bus stopt niet voor blinde Linda

Linda Gotink en haar hond Easy hebben de afgelopen anderhalve maand een keer of vijf, zes tevergeefs op de bus gewacht in Zutphen. Arriva betreurt de gang van zaken.

Busschauffeurs slaan geregeld de halte in Zutphen over waar Linda Gotink en haar blindegeleidehond Easy zitten te wachten. ,,Of er nu één passagier mee wil of honderd, als zo'n halte in de route zit, moet je er stoppen.''

Ze hebben het prima geregeld, Linda (47) en Ben (49) Gotink. Zij werkt bij Delta aan de Industrieweg in Zutphen, hij bij zorginstelling Sutfene. Na haar werkdag stapt zij met trouwe viervoeter Easy in de bus van 16.16 uur. Lijn 81 is dat, die gaat naar het station. Even later stapt haar man in, en vervolgens kunnen ze samen met bus, trein en weer bus naar hun huis in Eerbeek.

Alternatief
Maar ja, wat te doen als de bus niet komt? ,,Na 16.16 uur rijdt er niet nóg een, dus dan moet je lopen. Dat valt niet mee voor mijn vrouw, die vrijwel blind is.'' Om via Delta te rijden, moet de chauffeur een eindje omrijden en blijkbaar is dat op de routekaart niet duidelijk aangegeven, zegt Ben, die al eens zo'n kaart onder ogen kreeg.

Want - helaas - Linda heeft de afgelopen anderhalve maand wel een keer of vijf, zes vergeefs op de bus gewacht. ,,Als de bus bij Sutfene voorrijdt op de tijd dat hij bij Delta had moeten zijn, dan weet ik meteen wat er aan de hand is'', zegt Ben. De chauffeurs treffen geen blaam, vindt hij. ,,Ze bieden soms aan om terug te rijden en Linda alsnog op te pikken. Al werd er ook een keer een chauffeur boos toen ik hem erop aansprak.''

Correspondentie
Ben heeft een uitgebreide correspondentie gehad met busmaatschappij Arriva, via e-mail en ook via Facebook. ,,Het heeft niets geholpen.'' Een woordvoerster van Arriva laat weten de gang van zaken te betreuren. ,,Dat de halte geregeld werd overgeslagen is bij ons bekend. Naar aanleiding van de signalen daarover hebben wij direct maatregelen genomen. De halte is duidelijker in onze bussen vermeld, en ook op de rijkaarten en schermen van de chauffeurs. We vinden het heel vervelend dat de bus de halte waar mevrouw Gotink zat te wachten een paar keer is gepasseerd zonder te stoppen. We hebben onze excuses aangeboden.''

Zutphen