Volledig scherm
De sfeerimpressie van de inrichting op de vierde verdieping van het stadskantoor. © TEAM 4 ARCHITECTEN

1,5 miljoen voor inrichting 4e verdieping Stadskantoor Zwolle

Het kost wat, maar dan is het Stadskantoor in Zwolle ook weer tot de nok toe gevuld. 1.537.000 euro moet de herinrichting van de vierde etage gaan kosten, blijkt uit een collegevoorstel van B en W aan de Zwolse gemeenteraad. Vanavond beslist de gemeenteraad over het krediet.

De herinrichting is ten behoeve van de Omgevingsdienst IJsselland, een 'regionale uitvoeringsdienst' die 'dienstverlening aan inwoners en bedrijven biedt op het gebied van vergunningen en toezicht en handhaving op het gebied van veiligheid, lucht, geluid, energie, afval en bodem', staat in het voorstel. ,,Het komt erop neer dat de verschillende toezicht- en handhavingsambtenaren van de provincie en 11 samenwerkende gemeenten straks in één organisatie opereren", zegt woordvoerder Karlijn van Vught. ,,Nu werken er bijvoorbeeld nog 2 ambtenaren voor de gemeente Olst-Wijhe. Die maken straks deel uit van het geheel. In de toekomst kan het dus zo zijn dat een handhavingsambtenaar uit Kampen in Olst komt controleren en een Zwolse toezichthouder in Staphorst opereert. Maar je kent je eigen omgeving natuurlijk het beste."

Omgevingsdienst

De Omgevingsdienst IJsselland wil vanaf een centrale plek gaan opereren. De gemeente Zwolle heeft de vierde verdieping van het Stadskantoor op het Lubeckplein aangeboden inclusief inrichting. Die inrichting moet volgens 'hetzelfde flexibele kantoorconcept met hetzelfde kwaliteitsniveau als op de andere verdiepingen van de gemeente Zwolle' worden uitgevoerd.

De eerste drie verdiepingen van het Stadskantoor worden sinds 2015 gebruikt door de gemeente Zwolle, de vijfde en zesde etage door het GBLT. 'De vierde verdieping is destijds buiten de herinrichting gehouden in afwachting van een nieuwe gebruiker of huurder'. Die is nu gevonden in de Omgevingsdienst, die het grootste deel van de verdieping de komende tien jaar huurt.

650 plekken

Het resterende deel wordt ingericht voor de 'servicedesk, post/-scan en registratuur en enkele projectenkamers' van de gemeente Zwolle. Die maakten al gebruik van die verdieping omdat er -mede door de tijdelijke huisvesting van de Stadkamer in het Stadhuis- te weinig flexibele werkplekken op het Stadhuis en Stadskantoor waren. Gekeken naar de 'huidige situatie en toekomstige ontwikkelingen' heeft Zwolle 650 werkplekken nodig. Met de nieuwe inrichting wordt dat aantal wel gehaald.

De kosten van 1,5 miljoen leiden tot 'een jaarlijkse kapitaallast van 125.000 euro' schrijft het college in het voorstel. Maar 'deze lasten worden gedekt uit de huuropbrengsten', waarmee dus quitte wordt gedraaid.

December

Als de raad de investering goedkeurt kan deze zomer de verdieping worden ingericht. Het streven is om de Omgevingsdienst al op 1 december haar intrek te laten nemen.

Voor de herinrichting van het Stadhuis wordt een 'aangescherpte aanbesteding opgesteld', na een motie van de gemeenteraad. 'Die aanbestedingsprocedure was door de tijdelijke komst van de Stadkamer uitgesteld, maar is inmiddels weer opgestart', aldus B en W. Naar verwachting wordt het financiële plaatje daarvan in het najaar duidelijk.

Volledig scherm
Het stadskantoor van Zwolle © Erna Lammers

In samenwerking met indebuurt Zwolle