Het boemeltje tussen Kampen en Zwolle blijft in elk geval nog drie jaar rijden. Dat vindt conducteur Martin mooi nieuws. "De spoorwegen zijn al veel van dit soort regionale knusse lijntjes kwijt geraakt."foto Frans Paalman
Volledig scherm
Het boemeltje tussen Kampen en Zwolle blijft in elk geval nog drie jaar rijden. Dat vindt conducteur Martin mooi nieuws. "De spoorwegen zijn al veel van dit soort regionale knusse lijntjes kwijt geraakt."foto Frans Paalman

Blij met langer boemelen

ZWOLLE/KAMPEN - Het is een treinritje van niks. Tien minuten heen en een paar tellen later tien minuten terug. Twee keer per uur vanuit Zwolle met Kampen als eindbestemming en even zo vaak vice versa.

Het boemeltje tussen Zwolle en Kampen is de kortste spoorlijn van Nederland, maar heeft een rijke geschiedenis. Lange tijd leek het erop dat dit stukje spoorhistorie plaats moest maken voor een tram, maar dat gaat in elk geval de komende drie jaar niet gebeuren. "Mooi", vindt conducteur Martin - 'liever niet mijn achternaam in de krant, want als conducteur ben je niet ieders vriend' - uit Kampen dat nieuws.

Als medewerker van de Nederlandse Spoorwegen doorkruist hij het hele land per trein. "Van Den Helder tot Vlissingen en van Eindhoven tot Groningen, we komen overal." Net iets vaker dan collega's uit andere delen van het land wordt de Kampenaar ingedeeld voor een dienst op het boemeltje tussen de twee Hanzesteden. Doet hem deugd. Het Kamper lijntje heeft iets speciaals. Dat is niet alleen omdat de trein zijn woonplaats als begin- of eindpunt heeft. De ogen van de door de wol geverfde conducteur gaan spontaan glimmen. "Dit treintje heeft nog echt iets knus, het is gezellig. Er heerst een soort ons-kent-onsgevoel. In tien minuten kun je net mooi alle reizigers controleren", is de ervaring van de Kampense conducteur. "Regelmatig kom ik een bekend gezicht tegen en maak ik even een praatje. Bovendien is het voor de conducteurs leuk dat we elke tien minuten nieuwe reizigers zien. Voor een machinist is het wellicht iets minder spannend, maar ik vind het juist erg afwisselend."

Voor collega's uit bijvoorbeeld Amsterdam is een dienst op het Kamper lijntje bijna een dagje uit, is zijn ervaring. "Je komt in Kampen fantastisch mooi aan met zicht op het waterfront. Waar vind je bovendien nog zo'n mooi oud stationnetje?" Ook fijn is dat de trein tussen Zwolle en Kampen lekker druk is. "Er zitten eigenlijk altijd mensen in. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. De trein rijdt nooit met louter lege coupés heen en weer. In de spits veel forenzen en scholieren. Tegen de tien minuten die je met de trein nodig hebt, kan geen bus of auto op."

De komst van de Hanzelijn zal, zo is de inschatting van de NS-medewerker, niet ten koste gaan van de populariteit van het Kamper lijntje. "Welnee, de Hanzelijn is supermooi, modern en ligt er strak bij", vindt hij. "Het rijdt ook echt heel prettig, maar station Kampen-Zuid ligt behoorlijk ver van de binnenstad en IJsselmuiden vandaan. Ik denk dat veel mensen gewoon met de boemel naar Zwolle gaan en andersom. " Hoe bijzonder de Hanzelijn ook is, het Kamper lijntje is bijkans uniek. "Al die andere regionale lijntjes, is de NS in de loop der jaren kwijt geraakt. In die zin is het een bijna unieke trein voor de NS. Stiekem hoop ik dat dit boemeltje voor ons behouden blijft. Laat van uitstel maar afstel komen."

In samenwerking met indebuurt Zwolle