Volledig scherm
De beoogde kappen aan de noordzijde van het station. © Karres + Brands

Dit is de Zwolse droom voor het station

Nog zo'n 2700 nachtjes slapen, dan moet het vernieuwde Zwolse stationsgebied klaar zijn. Maar niet alleen duurt het nog tot 2025 voor de monsterklus geklaard is, bovenal moeten gemeente Zwolle en provincie Overijssel 40 miljoen euro bij elkaar zien te schrapen om deze droom te verwezenlijken.

En dan nog is het de vraag of de zuidzijde van de vernieuwde stationsomgeving in Zwolle de uitstraling krijgt die de gemeente voor ogen heeft. Ze moet hier samen uit zien te komen met NS, ProRail en de provincie. Die partijen hebben met het gisteren gepresenteerde Ontwikkelperspectief Stationsgebied Zwolle in ieder geval het signaal afgegeven dat ze er gezamenlijk de schouders onder willen zetten. Tegelijkertijd wordt in dat document al geconstateerd dat de beoogde groene uitstraling van het nu nog versteende zuidelijke stationsgebied op gespannen voet staat met het tijdelijk parkeren aan die zijde. De gemeente en NS verkennen de mogelijkheden voor een parkeergarage op het NS-terrein.

Volledig scherm
Zicht op de passerelle. © Karres + Brands

Deze zuidzijde van het station is over een kleine vijf jaar het ov-hart van Zwolle. De noordkant, waar nu de bussen nog staan, wordt een parkachtige omgeving. De bussen gaan naar de zuidkant, waar een busbrug ervoor zorgt dat het openbaar vervoer de stad bereikt. Wel komt er aan de noordzijde een nieuwe, ondergrondse fietsenstalling voor 4.800 rijwielen. 

Kosten

Al deze ontwikkelingen zijn al in gang gezet en in 2021 klaar. De gemeente Zwolle en provincie Overijssel hebben samen 100 miljoen euro in dit project zitten, waarbinnen ook de passerelle (loopbrug over het spoor van noord naar zuid) valt. Hier is echter nog geen besluit over genomen. Om de verdere plannen van NS, ProRail, gemeente en provincie van de grond te krijgen, is nog eens 40 miljoen euro nodig. De inrichting van de openbare ruimte en de nieuwe kappen en entrees vallen onder deze toekomstige investeringen. De lokale en provinciale overheid kijken hiervoor vooral naar Den Haag. Eerder dit jaar gooide de Zwolse wethouder Ed Anker al een balletje op bij staatssecretaris Sharon Dijksma. Zij gaf aan dat de geldbuidel leeg was, maar sprak tegelijkertijd de hoop uit dat een nieuw kabinet gaat nadenken over een bijdrage aan dit soort projecten.

Volledig scherm
De nieuwe overkapping bij het station. © Karres + Brands
Volledig scherm
Nieuwe stationsomgeving zuidzijde. © Karres + Brands
Volledig scherm
Vooraanzicht nieuwe stationsomgeving noordzijde. © Karres + Brands

In samenwerking met indebuurt Zwolle