Volledig scherm
Het provinciehuis van Overijssel in Zwolle. © Foto: Tom van Dijke/Wegener

Overijssel betaalt meest aan infra

ZWOLLE – Van alle provincies in Nederland heeft Overijssel de afgelopen tien jaar verreweg het meeste meebetaald aan het oplossen van infrastructurele knelpunten. In totaal werd er 415 miljoen euro geïnvesteerd. Daarvan nam Overijssel 315 miljoen voor eigen rekening. Dat is 76 procent van het totaal. Geen provincie komt bij dit percentage in de buurt. Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van infrastructuur en milieu over de periode 2006-2015.

,,Dit zijn schokkende cijfers. Het gros van de infra-miljoenen gaat naar de Randstad, het oosten wordt compleet vergeten en moet bijna alles zelf maar betalen”, zegt Kees Huls uit Raalte. Hij vroeg op persoonlijke titel de cijfers via een Wob-verzoek bij het rijk op. ,,Dit is een misstand van ongekende proporties. Het is logisch dat er in een dichtbevolkt gebied als de Randstad meer wordt geïnvesteerd in infrastructuur, maar dat de verhoudingen zo scheef liggen klopt niet.” Ook de provincie Gelderland betaalt veel zelf; ze staat met 52 procent op de tweede plaats. Van de 1 miljard euro die in totaal werd geïnvesteerde in infrastructuur, hoestte Gelderland zelf 540 miljoen op. Geen provincie in Nederland legde meer zelf bij. De eigen bijdrage van Overijssel en Gelderland is substantieel hoger dan van andere provincies. Zo betalen de provincies in de Randstad minder dan 10 procent zelf. Maar ook een provincie als Noord-Brabant zit met 5 procent eigen bijdrage (op 1,3 miljard) fors lager dan de oostelijke provincies. Flevoland betaalde 7 procent mee op een totaalbedrag van 113 miljoen euro. De Overijsselse verkeersgedeputeerde Bert Boerman kan nog niet reageren. ,,Hij wil de cijfers eerst bestuderen voordat hij een inhoudelijke reactie kan geven”, aldus een woordvoerder. De ruim 100 miljoen euro die de provincie Overijssel de komende jaren meebetaalt aan de verbreding van snelweg A1 tussen Apeldoorn en Twente, de N50 bij Kampen en de N35 bij Raalte zijn nog niet meegerekend in de cijfers.

In samenwerking met indebuurt Zwolle