Swolsch Friethuys wint Friettest 2017

VideoYes. Daar gaan de handen in een high five tegen elkaar. Marco (46) en Ingeborg (42) Poel, eigenaren van het Swolsch Friethuys, hadden al het idee dat zij een meer dan uitstekend frietje bakten. Het nieuws dat zij als eerste zijn geëindigd in de Friettest 2017 is voor hen zowel een uiterst aangename verrassing als ook een bevestiging. 

,,We vermoedden dat wij aan de top zouden meedraaien. Maar het was toch ook wel zo spannend dat we de afgelopen nachten bijna geen oog hebben dichtgedaan.’’

Niveau schiet omhoog

In de zesde Friettest wordt de jaren geleden al ingezette opmars van verse friet wederom bevestigd. Op veel plaatsen openen nieuwe zaken hun deuren en het niveau schiet in de breedte eveneens omhoog. Voor de consument is het steeds eenvoudiger om een kwalitatief zeer goed frietje te vinden. Illustratief in dat verband: zelfs de nummer 32 scoort nog het eindcijfer 9.

Winnaars van de AD friettest: Marco en Ingebord Poel
Volledig scherm
Winnaars van de AD friettest: Marco en Ingebord Poel © Shody Careman

Subliem

Om in dat veld als eerste, vóór de Ermelosche Frietzaak en Pieperz in Veghel te eindigen, moet je wat in je mars hebben. 'Subliem' is dan ook het oordeel van de jury. ,,Lekkerder kan een friet niet smaken.’’ Marco Poel: ,,Ik ben arrogant genoeg om te zeggen dat ik wel weet dat wij goede friet maken. Ik vraag aan gasten ook nooit of het heeft gesmaakt, want ik ben er zeker van dat iedereen het lekker vindt.’’

Toeristen

Vorig jaar eindigt het Swolsch Friethuys in de Friettest als derde en daarmee schoten de verkoopcijfers verder omhoog. ,,We hadden de verhalen gehoord en die afgedaan als overdreven. Maar het is echt waar, de mensen komen uit het hele land. Toeristen die een bezoek aan ons combineren met museum De Fundatie, maar ook bouwvakkers die tijdelijk in Zwolle aan het werk zijn of vertegenwoordigers. Iedereen weet je plotseling te vinden.’’

De komende tijd wordt het ongetwijfeld druk. ,,Maar er is in het leven meer dan werk. We hebben drie jonge dochters. Als zij thuis zijn, is één van ons dat ook. Juist in de horeca kun je helemaal worden opgegeten door je bedrijf. Wij willen geen kinderen met een sleutel om hun nek. Dan maar iets minder inkomsten.’’

In samenwerking met indebuurt Zwolle