Exclusief

Het beste van De Stentor

In DS+ vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van De Stentor lezen? Neem dan een abonnement.

Zwolse familievloggers zouden jouw buren kunnen zijn

VideoWie beroemdheid ambieert, moet opvallen. Die stelregel gaat voor de vlogfamilie Bellinga uit Zwolle niet op. Daniël, Fara, Luan en Lucilla zijn groot geworden door gewoon te blijven. ,,Het herkenbare, dát spreekt onze volgers aan.’’

Volledig scherm
Daniel ,Fara,Luan en Luccila vlogen hun dagelijks leven © Frans Paalman
Quote

Zo bijzonder is ons leven niet

Fara Bellinga

,,Hóóóóóói’’, roept Daniël Bellinga (36) door de open keukendeur naar buiten. ,,Willen jullie een foto?’’ Twee meisjes met blozende wangen, in de laatste jaren van hun basisschoolcarrière, knikken verlegen. Daar komen ze voor. ,,Kom dan maar even binnen’’, zegt Daniël. Raar om bij een vreemde zomaar naar binnen te lopen? Welnee, ze zijn bij dé Bellinga’s. Dat zijn geen vreemden. Die kennen ze al jaren van hun familievlogs op YouTube.

6,3 miljoen hits

Vandaag komt vlog 600 live. Dat zijn 600 dagelijkse filmpjes van het dagelijks leven van de Zwolse familie Bellinga: Daniël, Fara (29), Luan (4) en Lucilla (2). Elke 30 dagen scoren ze 6,3 miljoen hits op filmpjes via hun YouTube-kanaal Familievloggers.nl.

Dat mama Fara sinds de start in 2013 een regelrechte YouTube-ster is, dat vindt ze zelf ook elke dag nog verwonderlijk. Maar de kijkcijfers - elke nieuwe vlog scoort dezelfde dag nog 30.000 views - bewijzen het. Mensen die spontaan met hen op de foto willen. ,,Laatst nog, toen we boodschappen deden in Apeldoorn. Een mevrouw sprak ons aan. Haar kind was groot fan van ons. Of ze met ons op de foto mochten.’’ Of gewoon twee Zwolse meisjes die blozend van de spanning voor de deur heen en weer drentelen, in de hoop op een glimp - of mooier nog: een foto. ,,Ik weet het ook niet’’, zegt vader Daniël en steekt zijn handen in de lucht. ,,Zo bijzonder is ons leven niet.’’

Volledig scherm
© Frans Paalman

Maar dat is precies waar het in zit, legt Fara uit. Het doodgewone, het herkenbare. Dat spreekt aan. ,,Ik kan er emotioneel van worden als je ziet hoeveel berichten we krijgen van kijkers. Hoeveel we voor ze mogen betekenen. We brengen hoop. En liefde.’’ Daniël: ,,Kinderen die zeggen: als ik vader of moeder word, dan wil ik ook zo worden.’’ Fara: ,,Er kijken ook kinderen die geen warm gezin hebben. Die via onze video’s liefde zien die bij hen thuis ontbreekt. Dat ze dat toch ervaren. Dat is niet in geld uit te drukken.’’

Familievlogs

Het stel kan inmiddels leven van hun familievlogs. Ze hebben er een fulltime-baan aan. Uren filmen. En uren monteren. Dat is het werk van Fara, in de avonduren. Daniël doet dan de was - ophangen, strijken, dat soort zaken. Het is een family business waar de twee kinderen Luan en Licilla onmiskenbaar een hoofdrol in spelen. In de woonkamer zijn twee deuren beplakt met tekeningen en brieven die de Bellinga’s krijgen. Elke maand een nieuwe doos fanmail, vooral van kinderen. Elke maand opnieuw de deuren ‘behangen’.

Niet elke ouder zou zijn kind onderdeel laten zijn van het product, van de bedrijfsvoering, van het inkomen. Fara: ,,Dat mensen het niet altijd begrijpen, dat begrijp ik wel. De vraag krijg ik vaker. Dan zeg ik: kijk naar tien jaar terug. Hadden we ooit kunnen denken dat kinderen met een mobiele telefoon op zak zouden rondlopen? Kijk tien jaar vooruit: wat wij doen, is dan heel normaal.’’ En trouwens: de kinderen mógen, ze móeten niet. ,,Maar het is een way of life’’, geeft Fara toe. 

Quote

Er zijn ook dagen dat ik moe uit bed kom omdat - bijvoorbeeld - de kinderen hebben lopen spoken ’s nachts.

Fara Bellinga

Geef de 2-jarige Lucilla een selfiestick met camera en ze houdt zichzelf perfect in beeld. Luan kan als volleerd presentator een vlog aankondigen en afsluiten. ,,Duimpje omhoog en abonneer op ons kanaal!’’ Soms zijn er dagen dat de kids er ab-so-luut geen zin in hebben. Ook dat is goed. Fara: ,,Er zijn ook dagen dat ik moe uit bed kom omdat - bijvoorbeeld - de kinderen hebben lopen spoken ’s nachts. Dan heb ik wallen onder mijn ogen en zeg tegen onze volgers dat de vlog van die dag wat korter zal zijn.’’

Toneelspelen

Want écht - dat is de clou. Toneelspelen, jezelf anders voordoen - dat werkt niet. Gewoon het gewone, dagelijkse leven in beeld brengen. In al zijn herkenbaarheid. Dus als ‘Oma Dropje’ overlijdt en kleinzoon Daniël huilt samen met zijn kinderen, dan zien we dat. Fara: ,,Al was dat de eerste keer dat ik dacht: zal ik filmen? Die vlog werd een eerbetoon aan Oma Dropje.’’ Echt dus. En als je gaat zwemmen en je zwemt altijd in bikini, dan doe je dat ook voor de camera. Dat waarderen kijkers, dat gewone. En de bikini, die ook. De vlog ‘je angst overwinnen’, in snelle waterglijbanen, kreeg véél meer views dan een gewone aflevering. En ja: dat weten ze. Dat moet verleidelijk zijn: volgende keer een kleinere bikini en nóg meer views… 

Fara: ,,Nee. Onze volgers zouden dat niet op prijs stellen. Kinderen kijken, hun ouders kijken mee. Daarom gebruiken we geen stevige titels bij filmpjes. We hebben weleens geëxperimenteerd, hoor. Bijvoorbeeld onze vlog ‘Blote billen in de boot’. Ik heb een slapeloze nacht gehad van die titel. Dat heftige past helemaal niet bij ons. Natuurlijk zaten er geen blote billen in.’’

Negativiteit

‘Heftig’ staat voor de Bellinga’s voor negativiteit. En daar staat het internet toch al vol mee. ,,Wij willen juist een beetje ons licht laten schijnen. We geloven in onze missie van hoop en liefde. Als onze volgers’s ochtends een vlog van ons zien, begint hun dag positief. Grote kans dat die dag positief verder gaat.’’

Daniël Bellinga, 36. Zocht de klanten op straat op en dacht: zou handiger zijn als ze naar mij kwamen. Heeft nu meer ‘klanten’ dan hij als Herbalife-straatverkoper ooit zou hebben. Doet de technische kant van Bellingatv.com.

Fara Bellinga, 29. Regisseur. En artiest, vindt ze zelf: ze monteert de filmpjes. Merkte dat haar vlogs in de smaak vielen en werkte het idee verder uit. Komt net als echtgenoot uit de sector ‘gezond eten en gezond leven’. Familievlogs bleken veel meer aan te slaan.

Luan Bellinga, 4. Speelt graag met de duurste camera in huis. Ster van zijn eigen YouTube-kanaal. Kijkt graag Pieter Konijn. Eerste eigen vlog was een jaar geleden.

Lucilla Bellinga, 2. Volgers zagen haar al vlak de geboorte. Bepaalt samen met broer Luan in hoge mate de ‘schattigheidsfactor’ van de Bellinga’s. Eerste vlog: 9 maanden geleden.

In samenwerking met indebuurt Zwolle