Volledig scherm
Anton van der Kamp showt bij Horstink streekproducten die hij in Oost-Nederland gaat leveren als groothandel. © Rob Voss

Streekproduct heeft nu een snelweg naar de klant

Koks koken graag met streekproducten. Consumenten zijn er happig op. Maar via transport bij die kok en consument komen? Ja, dat blijft een hels karwei voor streekproducenten in Oost-Nederland.  Een grote regionale groothandel, Combigro Helmink, wil daar een eind aan maken.

Streekproducten. Ze zijn aan de winnende hand. Vechtdal, Veluwe, Salland, de Achterhoek en Kop van Overijssel… Iedere streek heeft zijn bieren, kazen, melk, vlees en eigen mosterd… Streekproducenten pikken inmiddels ook aan bij toppers in de kookwereld. Kijk naar het Zwolse sterrenduo Jonnie en Thérèse Boer, dat wegloopt met de ambachtelijke streekproducten.

Die streekproducenten mogen dan als champions spelen, het transport blijft bij tijd en wijle wat amateuristisch. Producten moeten meestal op een erf afgehaald worden door afnemers. En zo vindt de consument zich soms terug bij de streekfabrikant in de keuken. Daar willen twintig oostelijke streekproducenten en groothandel Combigro Helmink (Zutphen) een einde aan maken in Oost-Nederland.

Trend

Volledig scherm
Onbespoten groente uit de streek. ,,Koks zijn er dol op’’, zegt groothandel-directeur Anton van der Kamp. © Rob Voss

,,De trend en de liefde voor regionale producten is ongekend, mensen willen het meer gebruiken dan nu mogelijk is. Daar springen wij zo op in’’, zegt Anton van der Kamp, directeur van de grote groothandel Combigro Helmink.

Blijkt die streekliefde in voedsel ook uit cijfers? Foodmagazine, een vakblad voor inkopers van goederen, heeft geen exacte cijfers van de groei van streekproducten. Veel streekproducten vallen onder subgroep biologische producten. Er wordt daarin geen verdeling naar streekproducten gemaakt. 

Het biologische aandeel groeit in ieder geval al jaren. In 2017 bijvoorbeeld nog met 5 procent. Onder meer in die groei zit de groei van streekproducten, denken groothandelaren. Bij de lust voor lokaal voedsel speelt groen en duurzaam leven een rol, is de gedachte. Mensen willen duurzamer leven maar ondertussen wordt er op de aarde duizenden kilometers met voedsel gesleept. Van continent naar continent naar continent.

Van der Kamp: ,,Wij, de consumenten, willen dat minder graag zien. We zijn meer waarde gaan hechten aan de herkomst van producten en de wijze waarop iets geproduceerd is. Vlees of fruit van om hoek? Het voelt zuiverder! De gedachte: ik weet dat het goed zit. Geen rare toevoegingen. En bij streekproducten zijn er minder transportkilometers, dus is het beter voor het milieu.’’

Probleem

Volledig scherm
Anton van der Kamp met Achterhoekse appels. © Rob Voss

Het transport kent alleen wel ander een probleem bij streekproducten. De kleine producenten hebben geen vrachtwagens om de horeca, supermarkten en andere afnemers te bevoorraden. Het zou ook niet uit kunnen in de bedrijfsvoering. ,,Ik ben bij veel streekproducten geweest, het is daar een komen en gaan van mensen die producten ophalen’’, vertelt Van der Kamp. ,,Ze zouden er bijna een parkeerplaats voor kunnen aanleggen. En al die mensen in auto’s die dingen ophalen? Ja… Minder slecht dan wereldwijd transport maar ook niet per se fraai voor het milieu.’’

Circa twintig streekproducenten uit de Achterhoek en omgeving wilden een snellere weg naar de consument. Zij slaan nu de handen ineen met de Zutphense groothandel Combigro Helmink. Een grote speler die levert in Drenthe, Flevoland, Gelderland, Overijssel en Utrecht. De groothandel neemt de streekproducten in zijn assortiment op en brengt ze bij de horeca en supermarkten. 

Directeur Van der Kamp: ,,Gemak is het toverwoord. Ook voor de horeca.’’ Sterrenkok Jonnie Boer uit Zwolle vertelde al vaak hoe hij een dag kwijt was. Een dag om al zijn streekingrediënten op te halen bij boeren en andere regionale producenten. Van der Kamp: ,,Dat hadden veel meer koks. Ze houden van koken met streekproducten. Het binnenhalen kost alleen te veel tijd. Dus gebeurt het minder.’’

Chiel Dohmen is zo’n kok, die van de streek en zijn producten houdt. ,,Het probleem was inderdaad distributie. Nu is het bestellen en het wordt gebracht, in plaats van dat ik het allemaal moet halen.’’ Regionale ingrediënten zijn in smaak puur genot voor Dohmen, die restaurant By Chiel heeft in Zutphen. ,,Hetzelfde geldt voor de consument. Die is klaar met voedselschandalen van grote fabrikanten. Visbedrijven die verboden middelen in vis stopten, als voorbeeld.’’ 

Streekproducten, ze zijn bovendien ambachtelijk. ,,Geen E-nummers of andere toevoegingen. Het geeft een minder opgeblazen gevoel na het eten. Dit gaat werken. Ik heb in ieder geval al zo’n vijf producten besteld bij de groothandel. Van zuivel tot mosterd tot fruit. En ook wijntjes komen van om de hoek.’’

In Twello doen ze het al

Gaston Goossens is commercieel medewerker bij Lieferink, dat in Twello en Zeist een groothandel heeft. ,,Wij dragen al een tijdje streekproducten een warm hart toe.’’ Het bedrijf levert enkele streekproducten bij afnemers. Onder meer Deventer DAVO Bieren, Gewoon Appeltaart (Zwolle), Veluwse Schavuyt, Boerderij Den Hoek-producten (Wilp) en Utregs Kaasplankje zijn te bestellen via de groothandel.

Via Combigro Helmink zijn straks meer dan twintig streekproducten te koop. Onder meer producten van Wijngoed Gelders Laren, Fruitbedrijf Horstink (Steenderen), Boerderijwinkel de Kruisbrink (Toldijk), De Braakhekke Mosterd (Harfsen) zijn te verkrijgen via het bedrijf. 

  1. Hekken en slagboom blijven op terrein rond Kasteel Vorden, pad door tuin vrij toegankelijk
    PREMIUM

    Hekken en slagboom blijven op terrein rond Kasteel Vorden, pad door tuin vrij toeganke­lijk

    De slagboom en het hekwerk blijven staan op beide toegangswegen naar de hoofdingang van Kasteel Vorden, maar het pad door de tuin is vrij toegankelijk voor wandelaars. Al hebben de kasteelbewoners Karin de Rouw en Jos Hoenen liever dat wandelaars de bewegwijzerde voorkeursroutes nemen, die om het kasteel heen lopen. Dat is de uitkomst van gesprekken tussen De Rouw en Hoenen - die het kasteel bewonen en exploiteren - en de gemeente Bronckhorst, waar Vorden onder valt.
  2. Abrahams vieren halve eeuw jongerencentrum Bredevoort mee
    PREMIUM

    Abrahams vieren halve eeuw jongeren­cen­trum Bredevoort mee

    BREDEVOORT - Attica, I’varca, Chi Chi Club, Eucalypta, de Möllenkoare, het waren slechts enkele van de vele roemruchte namen uit de Achterhoekse jeugdcultuur. Al deze jongerencentra uit de jaren zestig en zeventig zijn aan de tijdgeest bezweken. ’t Centrum in Bredevoort is een van de weinige die de eeuwwisseling heeft overleefd en inmiddels zelfs Abraham heeft gezien. De kracht? ,,Vriendengroepen en iedereen hier kent elkaar.”

Achterhoek