Volledig scherm
Het 55.000 vierkante meter grote braakliggende terrein aan de rotonde bij het Eemplein: het Trapezium. © Saskia Berdenis van Berlekom

Amersfoort gaat voor nieuw gemeentehuis op Trapezium

Het nieuwe stadhuis van Amersfoort komt, als het aan het gemeentebestuur ligt, op het braakliggende terrein tussen de rotonde bij het Eemplein en het spoor. Op de plek van het oude stadhuis komen woningen. Het hele plan gaat de stad zo’n 75 miljoen euro kosten.

Poll

Is het Trapezium een goede plek voor het stadhuis?

  • Ja (68%)
  • Nee (32%)
1123 stemmen

Dat heeft verantwoordelijk wethouder Willem-Jan Stegeman (D66) zojuist bekendgemaakt. Het Trapeziumterrein, zoals het gebied officieel heet, heeft volgens hem ‘betere papieren’ voor een stadhuis dan de Wagenwerkplaats. Deze voormalige spoorweglocatie achter het station werd de voorbije maanden op aandringen van enkele politieke partijen in de gemeenteraad meegenomen in de onderzoeken, maar ligt volgens de wethouder toch écht teveel ‘uit de loop’.

Daarnaast dreigt de bouw van een stadhuis in dat gebied al eerder geplande woningbouwplannen te dwarsbomen. Voor het Trapeziumterrein geldt dat in zekere zin ook: projectontwikkelaar Heilijgers heeft al plannen liggen om op het terrein 500 woningen te bouwen. Maar de gemeente verwacht rond het nieuwe stadhuis nog genoeg ruimte over te houden, en de rest te compenseren door nieuwe huizen te bouwen op de plek waar nu het oude stadhuis staat.

Of het stadhuis daadwerkelijk op het Trapeziumterrein komt, is niet aan wethouder Stegeman, maar aan de gemeenteraad. Mede hierdoor zijn er nog geen tekeningen, en ontbreken details. Zeker is wel dat het pand flink de lucht in zal schieten. In eerdere plannen, toen het stadhuis nog gepland was op de plek van de voormalige rechtbank tegenover het station, werd gerekend op zeker 14 verdiepingen. Het nieuwe stadhuis moet in ieder geval onderdak bieden aan een ruime raadszaal en werkplekken voor burgemeester Bolsius, zeven wethouders en dik 900 ambtenaren.

Oude stadhuis

De gemeente rekent erop dat er, na alle plannenmakerij, in 2022 een aannemer gezocht kan worden voor het project. Opening van het pand is voorzien voor 2024. Op het moment dat het nieuwe stadhuis open is, gaan de huidige gebouwen op en rond het Stadhuisplein dicht. Voor zover ze in eigendom van de gemeente zijn, worden ze verkocht. Deze panden zijn inmiddels getaxeerd, maar de gemeente maakt niet openbaar wat ze ervoor verwacht te krijgen. 

In de taxatiewaarde schuilt volgens Stegeman nog wel een risico: het kan zijn dat Amersfoort in 2024 minder krijgt dan waar ze nu op rekent, in welk geval ze van het totaalbedrag van 75 miljoen euro dus meer zelf moet betalen. En dat is niet het enige financiële risico. Het terrein is niet in eigendom van de gemeente, maar onder meer van de ontwikkelaars Heijmans en Heilijgers. De gemeente moet het kopen, maar kan het precieze aankoopbedrag pas overeenkomen als de gemeenteraad toestemming gegeven heeft. Wanneer er een besluit genomen wordt, is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat er op dinsdag 24 oktober verder over wordt gesproken.

Quote

Nieuwbouw op het Trapezium biedt de kans om met inwoners en raad een Huis van de Stad te realiseren dat past bij Amersfoort

Wethouder Willem-Jan Stegeman (D66, Stadhuis)

Wethouder Stegeman is in ieder geval hoopvol over de kansen van het Trapeziumterrein. ,,Een stadhuis is een belangrijk openbaar gebouw voor onze inwoners. Daarom moet het op een logische plek liggen in de stad: goed bereikbaar en goed zichtbaar. Nieuwbouw op het Trapezium biedt de kans om met inwoners en raad een Huis van de Stad te realiseren dat past bij Amersfoort. En zo'n aansprekend gebouw op een prominente locatie als het Trapezium kan vanaf die plek een prachtige entree tot de stad zijn.”

Over de toekomst van het stadhuis wordt in Amersfoort al jaren gesproken. In 2017 besloot de toenmalige gemeenteraad 30 miljoen euro neer te leggen voor een grote verbouwing van het huidige pand. Nog datzelfde jaar bleek echter dat er veel meer asbest in het pand verwerkt zit dan gedacht, waardoor de verbouwing veel duurder uit zou vallen. Hierop werd het plan afgeschoten, en kwam nieuwbouw op tafel.

Wethouder Stegeman kwam vorig jaar met zeven potentiële locaties (zie kaartje hieronder), maar bracht dat aantal al snel terug naar drie: het Trapeziumterrein, de Wagenwerkplaats en de voormalige rechtbanklocatie tegenover het station. Laatstgenoemde locatie was eerst favoriet van het stadsbestuur, maar bleek bij nader inzien toch wat te krap. De voorkeur viel hierna op het Trapeziumterrein, maar dat de Wagenwerkplaats te makkelijk terzijde werd geschoven leidde tot woede binnen de gemeenteraad. Nu komt het Trapeziumterrein dus toch als winnaar uit de bus.

In het oude pand blijven zitten en niets doen, is tot slot geen optie: de werkplekken op het stadhuis voldoen niet meer aan de arbo-eisen, de onderhoudskosten lopen elk jaar verder op en als klap op de vuurpijl vreet het pand energie: het draagt het laagst mogelijke energielabel, G. De landelijke wetgeving schrijft voor dat overheidsgebouwen in 2023 label C moeten hebben en in 2030 label A. Zonder ingrijpen wordt dit nooit gehaald.