Volledig scherm
© Foto Hissink

Berlijntrein mogelijk niet meer via Amersfoort

Amersfoort ziet haar kansen slinken als halteplaats voor een snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. De grijs-rode intercity's stoppen nu nog wel zes keer per dag op station Amersfoort en zijn geliefd onder de reizigers.

Het plan van de Nederlandse Spoorwegen en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de reistijd op de verbinding tussen de twee hoofdsteden flink te bekorten, lijkt slecht uit te pakken voor Amersfoort.

Volgens de onderzoeksbureaus AT Osborne en Royal Haskoning is de tijdwinst van een uur of meer eenvoudiger en voor veel minder geld te behalen door de internationale trein voortaan over Utrecht en Arnhem richting Duitsland te laten rijden.

De gemeente Amersfoort blijft pleiten voor het behoud van de Berlijnexpress op het bestaande traject. De treinen van de Deutsche Bahn stoppen al meer dan 25 jaar in Amersfoort. Ze vervolgen hun weg naar het oosten met tussenstops in Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. De andere kant op stopt de internationale trein voor eindpunt Amsterdam Centraal in Hilversum. Voor de 640 kilometer tussen Amsterdam en Berlijn hebben de intercitys ruim zes uur nodig. Vorig jaar maakten meer dan éen miljoen reizigers de treinreis tussen de twee hoofdsteden. Met een kortere reistijd voorzien de NS een groei naar 1,6 miljoen passagiers in 2030.

Als de treinen vanuit Amsterdam over het kortere traject Utrecht-Arnhem worden geleid dan is volgens AT Osborne en Royal Haskoning op termijn tijdwinst mogelijk tot 80 minuten. De investeringen aan Nederlandse kant zouden 1,6 tot 2,2 miljard euro bedragen. Op het bestaande traject van de Amsterdam-Berlijnexpress is iets meer tijdwinst te boeken, maar liggen de kosten op 4,7 tot 6,9 miljard.

Behouden

De gemeente Amersfoort heeft nog niet gereageerd op de uitkomsten van de quickscan. Tegenover verontruste CDA-gemeenteraadsleden onderstreepte het college in mei nog het belang van de internationale halteplaats. De bestuurders zeiden er alles aan te doen de verbinding Amsterdam-Berlijn voor Amersfoort te behouden.

Gaat de internationale trein onverhoopt toch rijden over Arnhem dan komt er volgens het college een vervangende intercity op de lijn Amersfoort-Enschede. De vrees voor een toename van transporten van gevaarlijke stoffen zou ongegrond zijn.

Arnhem en Gelderland putten vertrouwen uit het onderzoek . De Twentse gemeenten blijven na gesprekken met de Deutsche Bahn vol goede moed over het behoud van Berlijnexpress.