Volledig scherm
De nachttrein naar Amersfoort. © ANP

Discussie nachtnet breidt uit naar Utrecht: meer passagiers nodig

Waar in Amersfoort deze week werd besloten om de nachtelijke verbinding van en naar Utrecht ook na 2021 te behouden, wordt in Utrecht volop gediscussieerd over het nut van het nachtnet naar Nijmegen.

Het aantal passagiers in de nachttreinen tussen Utrecht en Nijmegen is de afgelopen jaren iets gestegen, maar nog niet genoeg voor een rendabel nachtnet. De NS begint daarom volgende week een campagne om deze treinen voller te krijgen. Dat gebeurt samen met de provincie Gelderland en de gemeenten Arnhem en Nijmegen. Die betalen de vervoerder jaarlijks 125.000 euro voor de nachtelijke verbindingen. Doel is om de treinen in ieder geval tot 2025 te blijven laten rijden. Bij de start in 2015 was de hoop dat het nachtnet na drie jaar al rendabel zou zijn.

Op vrijdag en zaterdag vertrekken twee nachttreinen van Nijmegen naar Utrecht, om 00.49 uur en om 01.43 uur. Om 01.54 vertrekt de trein van Utrecht naar de Waalstad. Gestopt wordt op de grotere tussengelegen stations zoals Ede-Wageningen, Arnhem en Elst.

Concert

Op vrijdag zaten er in 2018 gemiddeld 162 passagiers in de drie nachttreinen, op zaterdag 226. Dat is op vrijdag een stijging van ruim 10 procent en op zaterdag 20 procent, vergeleken met twee jaar eerder. Het overgrote deel van de passagiers komt terug van bezoek aan bekenden of is naar een concert geweest.

De meeste mensen reizen tussen Arnhem en Nijmegen. Een groot deel van de reizigers dat in Utrecht instapt, gaat niet verder dan station Veenendaal-De Klomp. Toch is de NS tevreden over de aantallen, zegt een woordvoerster. ,,Het aantal passagiers groeit licht, maar gestaag. Nog veel mensen denken echter ten onrechte dat er na 00.00 uur geen treinen meer rijden.’’

Campagne

Met een campagne op sociale media (‘Nachtnet, net op tijd naar huis’) willen NS en de provincie Gelderland daar verandering in brengen en mensen bewegen de nachttrein te pakken. ‘Met de trein ben je niet alleen zo in het centrum, het scheelt je parkeerkosten en is een duurzaam alternatief.’

De nachttreinen waren een wens van provinciale politici in Gelderland. Bij het begin in 2015 zei NS dat gemiddeld minimaal zo’n 300 passagiers per dag nodig zijn om de kosten voor materieel en personeel te kunnen dekken. Zolang die aantallen niet gehaald worden, betalen provincie en gemeenten een exploitatievergoeding.

De gemeenteraad van Amersfoort besloot dinsdag dat de nachttrein van en naar Utrecht ook na 2021 blijft rijden. De gemeente geeft voor 2021, 2022 en 2023 in totaal 165.000 euro uit om het nachtnet te behouden.