Volledig scherm
Hans Wilschut op het dak van de stuurhut van de veerpont tussen Tranchetto en Lido in Venetië. © Hans Wilschut

Fotograaf legt stadsgezichten Caspar van Wittel opnieuw vast

De stadsgezichten waarmee de in Amersfoort geboren schilder Caspar van Wittel tussen 1674 en 1736 wereldfaam verwierf, worden nauwkeurig nagefotografeerd door de Rotterdamse fotograaf Hans Wilschut. Zijn foto’s zijn volgend jaar in Amersfoort te zien.

Het kostte weken aan overleg met de marine in Napels, de veiligheidsdiensten in Rome en de bootmaatschappij in Venetië, maar deze week is hij aan de slag gegaan. Wilschut voert de opdracht uit in het kader van de tentoonstelling Maestro Van Wittel - Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht, van 26 januari tot en met 5 mei 2019 te zien in Kunsthal KAdE.

,,De keuze voor Hans Wilschut was een logische. In de afgelopen vijftien jaar heeft hij een groot oeuvre opgebouwd met fotografische ‘vedutes’ geschoten over de hele wereld, waarin hij op een indringende manier de realiteit van de stad weergeeft. Hij zit de stad op de huid. Vaak van een hoogte, een perspectief dat ook veel werk van Caspar van Wittel kenmerkt’’, zegt Robbert Roos, directeur van Kunsthal KAdE.

Precisie

Naast zijn kenmerkende perspectief is Van Wittel bekend om zijn precisie in de weergave van de architectuur, zijn verbeelding van de ‘nieuwe’ stad en zijn aandacht voor de figuren die zijn straatscènes bevolken. Eigenschappen die Hans Wilschut ook noemt over zijn werk. ,,Met mijn fotowerken richt ik mij op de stad als architectonische en sociale ruimte en het spanningsveld daartussen. Ik behandel daarbinnen thema’s als globalisering, migratie, urbanisatie en wereldeconomie. Ik leg het vluchtige leven vast door niet de acteurs in dat grote toneelstuk te fotograferen, maar het decor’’, zegt hij.

Door de nauwgezetheid van het werk van Caspar van Wittel (1652-1736) is een deel van de gebouwen nog hetzelfde als toen. Andere situaties zijn vrijwel volledig anders. De entree van de Canal Grande in Venetië - met de majestueuze Salute-kerk op de linkeroever - is nauwelijks veranderd ten opzichte van eeuwen terug, maar locaties in Rome en Napels zijn flink op de schop gegaan in de tussenliggende tijd.

Volledig scherm
Gaspare Vanvitelli, voorheen Caspar van Wittel. © AD

In Nederland bevinden zich slechts enkele tekeningen en één gouache: ‘Gezicht op Amersfoort’ in Museum Flehite. Van Wittel verhuisde in 1674 naar Italië. 45 schilderijen en gouaches en 30 tekeningen van Van Wittel uit Italiaanse, Engelse, Spaanse, Duitse en Franse collecties komen nar Amersfoort.

Elke dag het nieuws uit de regio in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!