De marktkooplieden zijn vóór duurzaamheid, maar zien nog wel beren op de weg.
Volledig scherm
De marktkooplieden zijn vóór duurzaamheid, maar zien nog wel beren op de weg. © AD

Marktlieden zien nog veel beren op weg naar Amersfoortse cityhub

De marktkooplieden zien nog veel beren op de weg naar een cityhub. Ze vragen om uitstel van invoering van de emissievrije binnenstad tot na 2025.

,,Wij zijn zeker voor duurzamer, schoner en minder transport in de binnenstad,’’ zegt voorman Henk Vreekamp. ,,Maar wij zijn daarin een bijzondere groep ondernemers. Voor zo’n distributiecentrum willen ze vrachten van één of twee pallets bundelen om daarmee de stad in te gaan. Maar wij komen als marktlieden met een volle vrachtauto de stad in, en gaan er met een volle weer uit. Dat laat zich niet bundelen met andere leveringen. Het moet wel efficiënter worden, anders heeft het geen zin.’’

Meer voertuigen

Terwijl de gemeente maatregelen neemt om de binnenstad autoluw, schoner en leefbaarder te maken, zou distributie van goederen voor de markt zo eerder leiden tot meer verkeersbewegingen, denkt Vreekamp. ,,Als wij onze spullen afleveren bij een cityhub, zouden die met elektrische voertuigen de stad in worden vervoerd. Daar zijn dan meer voertuigen voor nodig.’’

Bovendien hebben marktlieden wagens die tevens als kraam dienen, met een verkoop-toonbank of vitrine. En vis- of vleeshandelaren hebben speciale koelwagens met gekoelde vitrines die draaien op zware accu’s, schetst Vreekamp. Die voertuigen zijn niet zomaar te vervangen door vrachtwagens die elektrisch of door waterstof worden aangedreven. ,,Een waterstoftruck kost zomaar 380.000 euro.’’

Investeren

,,We moeten en willen zeker investeren in groener en schoner vervoer, maar wat moeten we doen? Er zijn nog geen elektrisch aangedreven voertuigen die een zware marktkraam kunnen trekken. En wagens die rijden op brandstof als euro 6 of waterstof zijn voor ons nog niet betaalbaar. Er zijn ook nog marktlieden die recent een nieuwe marktwagen hebben moeten aanschaffen; die kun je niet verplichten om die wagen voor 2025 af te schrijven en te investeren in een veel duurdere elektrisch voertuig.’’

Hij wijst op de zeer uiteenlopende leveranciers die hun lading voor de distributie zouden moeten leveren aan de stadshub. ,,Grootwinkelbedrijven hebben hun eigen distributienet, en de vraag is of die mee willen doen.’’

Vanwege de obstakels pleit de marktorganisatie ook voor uitstel. Wethouder Hans Buijtelaar wil dat er vanaf 2025 geen vervuilende vrachtwagens meer de stad in mogen. ,,Maar dat is niet haalbaar.’’

  1. Drie weken onderwijs op afstand: ‘Een stuk zwaarder dan voor de klas te staan’
    PREMIUM

    Drie weken onderwijs op afstand: ‘Een stuk zwaarder dan voor de klas te staan’

    Leerlingen coachen, dealen met ongeruste ouders, digitale helpdesk spelen en niet te vergeten zelf fit blijven. Het onderwijs heeft zich in de corona-crisis in sneltreintempo aangepast naar lesgeven op afstand. Deze krant maakte voor de tweede keer een belronde langs vier docenten en schoolleiders uit de regio en vroeg naar hun dagelijkse ervaringen nu de scholen sowieso tot en met de meivakantie hun poorten noodgedwongen gesloten moeten houden.