Mensen bleven massaal thuis door de coronacrisis: reizigers Valleilijn in 2020 ruim gehalveerd
Het aantal reizigers op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede daalde in 2020 met meer dan de helft. Door de gevolgen van de coronacrisis lieten studenten, werkenden en dagjesmensen het regionale treinspoor massaal links liggen.
Na het uitbreken van de coronacrisis in maart 2020 daalde het aantal treinreizigers op de Valleilijn keihard. In heel 2020 stapte slechts 40 tot 45 procent van het normale aantal mensen in deze trein. ,,Wij zijn sterk afhankelijk van studenten in het mbo en hbo en die bleven opeens allemaal thuis. Hetzelfde geldt voor werkenden die nu allemaal thuis aan de slag gingen‘’, zegt woordvoerder Herman de Gooijer van exploitant Connexxion. ,,Toen de winkels dicht moesten, bleven ook de mensen weg die anders gingen shoppen in Ede of Amersfoort.‘’
55 procent daling
De daling van het aantal reizigers op de Valleilijn komt overeen met de cijfers van de NS. Het aantal gemiddelde reizigers op een gemiddelde werkdag in 2019 was voor hen 1,35 miljoen, een jaar later nog maar 591.000 duizend. Een daling van 55 procent. De Gooijer ziet inmiddels weer een bescheiden opleving. ,,Momenteel zitten we tussen de 50 en 60 procent. Voor ons is het goed nieuws dat het kabinet heeft besloten dat studenten van het mbo en hbo straks weer naar school mogen. Dat heeft een positieve invloed op het aantal reizigers.‘’
Door de onzekerheid rondom de coronacrisis mislukte de aanbesteding voor de exploitatie van de Valleilijn vorig jaar. Geen enkele vervoerder schreef zich in. Connexxion is in afrondende gesprekken met de provincie Gelderland over een noodconcessie. De huidige vervoerder blijft het vervoer van de Valleilijn dan nog twee jaar langer uitvoeren dan in de oorspronkelijke concessie was vastgelegd: tot en met 2023.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMet video
‘Op Tinder staat dat ik aseksueel ben, maar soms beginnen ze alsnog aan me te friemelen’
-
3
Vraag naar tweedehands dieselauto’s stijgt: dit is de reden
Gebruikte diesels zijn weer meer in trek, zo blijkt uit cijfers die het moederbedrijf van verkoopsites Autotrack en Gaspedaal vrijgeeft. De toenemende populariteit van tweedehands dieselauto’s hangt zeer waarschijnlijk samen met het groeiende prijsverschil tussen de benzine- en dieselprijzen. -
Wereldpremières, gelegenheidsduo's en... een trein: zo zien de Havikconcerten er dit jaar uit
Middenin de Amersfoortse binnenstad vinden van vrijdag 16 tot en met zondag 18 juni weer de (klassieke) concerten op de gracht van Het Havik plaats. Er is een afwisselend programma samengesteld door de Amersfoortse componist en musicus Henry Kelder, die graag wat hoogtepunten uitlicht.Amersfoort -
lezersvraag
Mijn moeder (75) slikt al jaren elke dag vijftien pillen, zijn die echt allemaal nodig?
Passen de medicijnen die je slikt nog wel bij jou? Want van sommige neemt de werking af, of er zijn pillen gekomen met minder bijwerkingen. Als je je zorgen maakt om je vader of moeder dan kan het zeker geen kwaad om de medicatie met je apotheker of huisarts te bekijken, zegt apotheker Sander van den Bogert. In deze rubriek beantwoorden onze deskundigen elke week een lezersvraag over relaties, gezondheid, voeding en andere onderwerpen. -
PREMIUM
Meer treinen tussen Harderwijk en Amersfoort? CDA Gelderland wil onderzoek naar keerspoor
Door de aanleg van een keerspoor bij Harderwijk, kan het aantal treinen dat op en neer pendelt tussen Amersfoort en de havenstad worden verdubbeld van twee naar vier per uur. CDA Gelderland wil dat de provincie onderzoek doet naar de haalbaarheid van zo’n derde spoor. Ook de NS is daar voorstander van.
-
update/met video
Motorrijder (41) uit Veenendaal komt om het leven bij frontale botsing met vrachtwagen
Scherpenzeel -
-
-
PREMIUM
Er zijn één miljoen huizen nodig om de woningnood op te lossen: waar, voor wie en wat kost een huis straks?
1 miljoen huizen moeten er de komende jaren bij komen om de woningnood op te lossen. Zet ze bij elkaar en je hebt een stad die twee keer zo groot is als Amsterdam. Maar waarom 1 miljoen, en niet meer of minder? Wie gaan daar wonen? En waar moeten die huizen worden gebouwd: in de stad of in het weiland? -
PREMIUMLEZERSREACTIES30
Lezers over duur drankje op het terras: ‘Ik terras niet meer’
Een biertje, cola of een koffie op het terras is steeds duurder. Horecaondernemers zeggen niet anders te kunnen dan de prijzen verhogen door gestegen kosten en vrezen dat klanten een keer afhaken. Die angst lijkt niet onterecht, gezien reacties van lezers. ‘Waarom moet je op een terras zitten? Je kunt ook lekker in je eigen achtertuin zitten.’Nijkerk