Volledig scherm
© Foto Ruud Voest

Onderzoek naar doortrekken Uithof-tram naar Amersfoort: ‘Een doorbraak’

updateDe talrijke Amersfoorters die op de Uithof in Utrecht werken of studeren, kunnen in de toekomst wellicht met de sneltram naar hun werk of  de universiteit op Utrecht Science Park. Het kabinet gaat een studie uitvoeren naar de mogelijkheid de nieuwe tramlijn in Utrecht vanaf de Uithof door te trekken naar Amersfoort.

Dat hebben verkeersminister Van Nieuwenhuizen en haar collega Van Veldhoven (wonen) gisteren besloten. Vanuit Amersfoorts oogpunt juicht verantwoordelijk wethouder Buijtelaar het Haagse besluit tot deze studie van harte toe. ,,Ik ben er blij mee, en beschouw dit echt als een doorbraak. Al een tijd roep ik dat Amersfoort met Utrecht moet worden verbonden door een lightrailverbinding. Heel veel mensen uit Amersfoort en deze regio hebben hun werk of studie op De Uithof, of in de stad Utrecht. Ik ben blij dat die roep nu wordt gehoord.”

Quote

Ik beschouw dit echt als een doorbraak

Wethouder Hans Buijtelaar

Verschillende studies wijzen uit dat talloze inwoners van de regio Amersfoort in Utrecht, en vooral op de Uithof, werken en studeren, weet de wethouder.

Betere ov-verbindingen als een sneltramlijn zijn volgens Buijtelaar noodzakelijk om Amersfoort met het toenemende autoverkeer bereikbaar te houden. ,,Ook omdat niet alleen in Utrecht, maar ook in Amersfoort veel nieuwe woningen worden gebouwd voor mensen die ook weer in Utrecht werken.’’

Kwetsbare gebieden

De studie van het kabinet moet uitwijzen hoe zo’n verlengd sneltramtracé vanaf de Uithof richting Amersfoort kan komen te liggen. Buijtelaar denkt dat een tracé langs de Wegh der Weegen een ‘goede kans’ maakt. Dat is de provinciale N237 langs De Bilt, Zeist en Soesterberg naar Amersfoort. ,,Zo’n verbinding kan niet door kwetsbare gebieden. Aanpassing van dat tracé voor een sneltram wordt een enorm vraagstuk. Maar stel dat dit doorgaat, dan vergt dat een mega-investering.’’

Rover behartigt de belangen van reizigers in het openbaar vervoer en is ingenomen met de studie naar deze sneltramverbinding. ,,We weten dat lightrail echt werkt’’, zegt Rover-directeur Freek Bos. ,,De Randstad-Rail is een groot succes.’’ Die verbindt Den Haag met Zoetermeer en Rotterdam. Bos: ,,Mensen gaan wonen rondom de stations van Randstadrail, want zo kunnen ze snel en zonder files naar hun werk.”

Rover adviseert de verantwoordelijke wethouders van de gemeenten die straks eventueel gebruik gaan maken van een sneltramverbinding van de Uithof naar Amersfoort, om woningbouw daar dan ook op af te stemmen. ,,Zo kun je steden autoluw en aantrekkelijker maken.”

De vraag is volgens Bos nu ook of een geldverslindend project als de reconstructie van knooppunt Hoevelaken nog nodig is. ,,Nu wordt er een snelheidsverlaging doorgevoerd om stikstofruimte te scheppen voor de aanleg van dat knooppunt. Vreemd. Die stikstofruimte kun je beter benutten voor meer lightrailverbindingen, die zijn stikstofvrij.’’