Volledig scherm
© Gemeente Amersfoort

Station wordt hoe dan ook Amersfoort Centraal: 'Deze trein rijdt al’

Politici die nog iets willen doen om de anderhalve ton kostende naamsverandering van het station tegen te gaan, kunnen die poging beter staken: de handtekening is al gezet door het stadsbestuur, en daarmee heeft Amersfoort eind dit jaar definitief een Centraal Station.

Quote

We kunnen niet meer terug

Hans Buijtelaar, wethouder

Verantwoordelijk wethouder Hans Buijtelaar (VVD, Verkeer) wond er vanavond geen doekjes om. ,,Om maar in de beeldspraak te blijven: deze trein rijdt al, en we kunnen niet meer terug.” Hij reageerde hiermee op de belangrijkste vraag van raadsleden van Denk, SP en Amersfoort2014, die tijdens de raadsvergadering allen de microfoon grepen op hun verbazing uit te spreken over het plan.

Vorige week meldde het AD dat Amersfoort over twee maanden toe mag treden tot het selecte gezelschap van zeven steden dat een Centraal Station heeft. Het verzoek hiertoe kwam van de gemeente, die een dag later wist te melden dat hiervoor 150.000 euro opzij was gezet. Omdat dit geld uit een potje komt voor de aanpak van het stationsgebied, en omdat dát potje al door de gemeenteraad geaccordeerd was, hoefde de raad volgens een woordvoerder niet betrokken te worden bij de naamswijziging en het budget.

Quote

Waarom geven we anderhalve ton uit aan een statussym­bool?

Tahsin Bülbül van Denk

Denk, Amersfoort2014 en de SP zijn het niet met deze uitleg eens, en menen dat de 150.000 euro aan ‘veel belangrijkere zaken’ uitgegeven zou moeten worden. ,,Heel veel mensen in de stad snappen niets van deze naamswijziging”, aldus Tahsin Bülbül van Denk. ,,Waarom geven we anderhalve ton uit aan een statussymbool?”

Serieus

Volgens wethouder Buijtelaar is van een statussymbool geen sprake. Volgens hem verdient Amersfoort als sterk groeiende stad (en station) een hub van formaat, en wordt een stad die dit soort beslissingen durft te nemen nu eenmaal serieuzer genomen. ,,Er is inzet en zichtbaarheid nodig aan tafels waar beslissingen worden genomen”, aldus de VVD-bestuurder. ,,Je moet voorkomen dat er over je gepraat wordt en voor je wordt besloten. Daar hoort een investering als deze bij.”

Volgens Buijtelaar is 150.000 euro in dit geval helemaal geen astronomisch bedrag. ,,Het gaat om veel meer dan een paar letters op de gevel, zoals hier wordt gesuggereerd. Alle systemen moeten worden aangepast, dat kost tijd en geld.” Hoewel de gemeente als opdrachtgever de rekening betaalt, blijft het station en alles wat daarbij hoort eigendom van de NS, zo is volgens de wethouder afgesproken.

Wat níet blijkt afgesproken, is wie verantwoordelijk wordt voor het onderhoud van de acht nieuwe letters op de gevel. ,,We hebben alleen afspraken gemaakt over de plaatsing, in de overeenkomst met ProRail wordt over onderhoud met geen letter gesproken.”

Dagelijks het nieuws uit de regio in je mailbox? Schrijf je in op de nieuwsbrief!