Volledig scherm
De fietsenstalling is vanaf het Stationsplein straks te bereiken via een rolband © Gemeente Amersfoort

Vaarwel fietsenzee: Amersfoort krijgt parkeerkelder voor 5200 tweewielers onder het station

De kogel is door de kerk: Amersfoort krijgt een parkeerkelder voor 5200 fietsen onder het station. De enorme zee aan fietsen op het plein is hiermee waarschijnlijk volgend jaar al voorgoed verleden tijd.

De gemeenteraad besloot dinsdagavond unaniem steun te geven aan het plan waar wethouder Hans Buijtelaar (VVD, Verkeer) al vele jaren aan werkt. De nieuwe ondergrondse parkeerplaats krijgt twee ingangen: een aan de zijde van het Smallepad en een vanaf het Stationsplein. Om het hoogteverschil vanaf het plein te overbruggen, komt er een soort rolband. Amersfoort laat hiermee het plan definitief varen om vanaf de Regentesselaan een tunnel richting de kelder te bouwen: dat stuitte op heel veel verzet vanuit de buurt.

Wanneer de kelder precies opengaat, is nog niet bekend. Zeker is wel dat Amersfoorters snel iets zullen merken van de komst ervan: om de aanleg van kabels en leidingen mogelijk te maken, wordt het Stationsplein naar alle waarschijnlijkheid in de loop van volgend jaar al ontdaan van de fietsenstallingen.

Ruim en toegankelijk

,,Amersfoort is een groeiende stad en ook qua verkeer wordt het drukker”, aldus een blije wethouder Buijtelaar daags na het besluit. ,,Daarom kiezen we voor een ruime, overdekte en toegankelijke plek voor de fietsen van treinreizigers. Door fietsen van het plein te halen, ontstaat letterlijk en figuurlijk ruimte voor een nieuwe inrichting van het Stationsplein en de omgeving.”

Over dat laatste zal trouwens nog wel uitgebreid worden gesproken in de politiek. Anders dan het plan voor de fietskelder, staat de herontwikkeling van het Stationsgebied namelijk nog in de kinderschoenen. In de visie van de verkeerswethouder komt er op het plein in ieder geval meer ruimte voor groen, terrassen en misschien zelfs water.

Meer groen

De Stationsstraat wordt teruggebracht naar een weg van twee keer één rijstrook, waar zowel bussen als auto’s op komen te rijden. De ruimte die hierdoor gewonnen wordt, komt ten goede aan bredere fietspaden, stoepen en (opnieuw) meer groen. Wie vanaf het station naar de binnenstad wil, wordt door de metamorfose van het gebied verleid af te slaan richting de Snouckaertlaan, in plaats van de Van Asch van Wijckstraat af te lopen of te fietsen.

Een politiek besluit over de eerste schetsen van dit plan voor het hele gebied wordt niet eerder dan begin volgend jaar verwacht.