Volledig scherm
Het aantal giftreinen langs Deventer is juist gegroeid. © Marcel Otterspeer

Aantal giftreinen juist toegenomen in regio

Het aantal giftreinen door Deventer zou fors verminderen. Die belofte deed staatssecretaris Dijksma vorig jaar. Het aantal wagons met brandbare stoffen is echter fors gegroeid.

Bentheim-route

Op de zogenaamde Bentheim-route langs Deventer naar de grens bij Oldenzaal reden afgelopen jaar 4.425 wagons met brandbare stoffen, voornamelijk lpg. In 2015 waren dat er ruim 3.000. Dat aantal was al reden voor een groot alarm van gemeenten langs het spoor en de provincies Gelderland en Overijssel.

Meer giftreinen

Quote

Hoe meer wagons, hoe onveiliger het wordt

Eline van den Brink, belangenorganisatie van bewoners langs het spoor

Bestuurders en bezorgde inwoners roepen staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) op eindelijk werk te maken van het verminderen van het aantal giftreinen langs steden als Deventer, Almelo, Hengelo en Oldenzaal. Hoewel Dijksma vorig jaar beloofde dat het aantal wagons met brandbare gassen fors zou verminderen, zijn dat er de afgelopen maanden alleen maar meer geworden. Dat blijkt uit cijfers van ProRail.

Betuwelijn tijdelijk afgesloten

Dijksma zegde in oktober in Apeldoorn toe dat er 1.450 gifwagons minder over de Bentheim-route zouden gaan rijden. Zij wilde dat onder meer bereiken door een verbod op wagons met brandbare stoffen op treinverbindingen richting Tsjechië en met de inzet van binnenvaart. Desondanks zijn er meer giftreinen door de regio gaan rijden, doordat de Betuwelijn er tijdelijk uit ligt voor een betere aansluiting op het Duitse spoornet.

Afgesproken niveau

Dijksma wilde gisteren geen vragen over de opvallende toename beantwoorden. Zij gaat vandaag of morgen eerst de Tweede Kamer inlichten over de toename en de te nemen maatregelen. 
Ook burgemeester Rob Welten (Borne) en de Hengelose wethouder Jan Bron worden vanochtend samen met Liesbeth Grijsen (wethouder Deventer) door Dijksma geïnformeerd. Zij waren het namelijk die Dijksma in een brief opriepen ‘de veiligheid snel op het afgesproken niveau’ te krijgen.

Vraagtekens veiligheid

Wel laat Dijksma via een woordvoerder weten dat ‘de veiligheid van bewoners langs het spoor niet in gevaar is’. 

Het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (Rona), de belangenorganisatie van bewoners langs het spoor, zet daar grote vraagtekens bij. „Hoe meer wagons, hoe onveiliger het wordt”, zegt bestuurslid Eline van den Brink. „Als er een ongeval gebeurt, worden de Veiligheidregio’s ingelicht. Daar gaat soms tien minuten overheen. Maar je moet als omwonende binnen drie minuten weten of er ontploffingsgevaar is en je je huis uit moet rennen of bij een gif juist binnen moet blijven en snel de ramen moet sluiten.”

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn