Afbeelding ter illustratie
Volledig scherm
Afbeelding ter illustratie © ANO

Automatisch strooien moet voor meer veiligheid zorgen op Apeldoornse wegen

De vorst is nog ver weg, maar toch wordt er al nagedacht over de manier waarop in Apeldoorn de gladheid de komende jaren bestreden moet worden. Strooien gebeurt vanaf de komende winter volledig geautomatiseerd, de chauffeur op de strooiwagen wordt via GPS-navigatie langs de strooiroute gestuurd. 

Een systeem zorgt er vervolgens voor dat er op de juiste manier gestrooid wordt, daar heeft de chauffeur geen omkijken meer naar.

Door het proces te automatiseren, kan de chauffeur zich volledig richten op het verkeer. Knoppen indrukken op het bedieningspaneel is niet meer nodig, wanneer de strooiwagen bijvoorbeeld een rotonde oprijdt wordt er automatisch meer gestrooid. En bij een bushalte wordt breder gestrooid, ook volledig automatisch.

Uit het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn blijkt ook dat de routes en wegen waar de gladheid bestreden wordt, iets zijn aangepast. Daardoor wordt er twee kilometer aan wegen en fietspaden meer gestrooid. Voor het bestrijden van de gladheid heeft Apeldoorn een budget van ruim 535.000 euro. Dit is berekend op een gemiddelde winter, wanneer we te maken krijgen met een strenge winter kan het zijn dat er extra geld nodig is. 

  1. Achter de schermen bij de GGD na drie maanden hoogspanning: ‘We zijn de chaos voorbij’
    PREMIUM

    Achter de schermen bij de GGD na drie maanden hoogspan­ning: ‘We zijn de chaos voorbij’

    De coronagolf op de Veluwe was nog maar net over zijn hoogtepunt, toen de Vion-slachterij een besmettingshaard bleek. In het oog van de storm moest de GGD Noord- en Oost-Gelderland dealen met crises binnen de crisis, terwijl het volgende megaproject voor de deur stond: massaal testen en traceren. Corona vraagt het uiterste van de GGD. ,,Heerde drukte ons met de neus op de feiten. Zo van: het gebeurt echt en het gebeurt hier.”

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn