Een grote zandauto rijdt over een viaduct bij Apeldoorn, tijdens de aanleg van de A1, een halve eeuw geleden.
Volledig scherm
PREMIUM
Een grote zandauto rijdt over een viaduct bij Apeldoorn, tijdens de aanleg van de A1, een halve eeuw geleden. © Bert Konings

Brokkelt A1-viaduct bij Apeldoorn af door catastrofaal ongeval bij aanleg snelweg?

Hoe kan het dat één viaduct over de A1 op de slooplijst staat omdat er beton afbrokkelt, terwijl andere viaducten uit dezelfde tijd nog steeds veilig zijn? Bij de aanleg blijkt zich bij viaduct Hoog Burel - tussen Ugchelen en Radio Kootwijk - een dramatisch ongeval te hebben voltrokken waarbij de onderkant van het viaduct beschadigd raakte. Wordt daarvan nu opnieuw de rekening betaald?

8 reacties

  • Frank Appels

    1 jaar geleden
    Er is door RWS gekeken wat voordeliger is, renovatie, of sloop en herbouw. dat laatste is voordeliger en het kan weer jaren mee. Ook wordt er al rekening mee gehouden dat er 2x 4 rijbanen op de A1 komen. Echter op het viaduct komt geen kleine faunapassage, wat een gemiste kans is.
  • Roel Akkerman

    1 jaar geleden
    Sander van Schoonhoven het gaat hier over een mogelijke oorzaak van het afbrokkelen, staat niet op instorten maar het kan wel onveilig zijn. En over de ontwerpleeftijd hoef je het in die periode helemaal niet te hebben omdat ze de ideale zand/cement verhouding nog helemaal niet kenden en er eerder te veel als te weinig betonijzer gebruikt is. Renovatie van cementgebonden kunstwerken is dermate verbeterd dat sloop niet noodzakelijk is en die brug nog makkelijk 50 jaar veilig meekan.
  • Ongeveer Precies

    1 jaar geleden
    Roel Akkerman; slecht betonherstel?? Dit is 50 jaar geleden! Het herstel overtreft praktisch de ontwerpleeftijd van bruggen in die periode. Andy van Werven; dat was dus ook de bedoeling. Het werk was zelfs al aanbesteed, maar omwonenden maker er een punt van... Niet alles is de schuld van de regering.
  • Roel Akkerman

    1 jaar geleden
    In de Friese Koerier van woensdag 11 juni 1969 staat een artikel over dit ongeval waarbij 30-jarige chauffeur B. Eilander overleden is. Mogelijk dat het afbrokkelen van het viaduct te maken heeft met slechte betonherstel werkzaamheden.
  • Andy Van Werven

    1 jaar geleden
    Ja er moet eert doden komen voordat er een nieuwe brug komt waarom niet gewoon afbreken en nieuwe plaatsen nederlandse regering heeft toch geld genoeg voor een bruggetje