Volledig scherm
Arriva, bus © ANP

Buschauffeur worden? De jeugd ziet het niet zitten

Wie wil er als jongere nog buschauffeur worden? Vrijwel niemand, tenminste als je naar de cijfers kijkt. Jammer, want het is zo'n mooi vak, zeggen gelouterde chauffeurs zondagochtend op het busstation in Deventer.

Een minimum leeftijd van 21 jaar, waardoor scholing en arbeidsmarkt niet op elkaar aansluiten; onregelmatige diensten en onzekerheid over de toekomst vanwege het werken via een uitzendbureau, bovendien met weinig uren. Dat zijn volgens FNV regiobestuurder Lutz Kressin de voornaamste redenen dat jongeren zich niet geroepen voelen buschauffeur te worden.

Quote

Door de bezuinigin­gen zijn nieuwe buschauf­feurs niet zo hard nodig

Lutz Kressin

Vastigheid
Uit cijfers die het CBS afgelopen week presenteerde, blijkt dat minder dan 1 procent van de mensen met een busrijbewijs jonger dan dertig jaar is. Kressin: ,,De minimum leeftijd om dit vak uit te oefenen, ligt op 21 jaar. Jongeren die klaar zijn met school gaan écht niet zolang wachten. Ze kiezen als ze 16, 17, 18 jaar zijn wat anders en maken dan niet meer de switch. Bovendien vinden ze de onregelmatigheid in het werk niet aantrekkelijk en word je veelal via een uitzendbureau voor een beperkt aantal uren ingezet. Dat biedt geen vastigheid.''

Toch hebben overheid, openbaar vervoersbedrijven en vakbonden de handen ineen geslagen in het sectorplan openbaar vervoer om jonge medewerkers aan te trekken. Volgens Kressin hebben deze maatregelen weinig zin als de overheid blijft bezuinigen op het openbaar vervoer. ,,Bij busmaatschappijen ligt de gemiddelde leeftijd van de chauffeurs op 55 jaar. De komende jaren gaan er veel met pensioen, maar ik vrees daarmee de lijnen ook. Door de bezuinigingen zijn nieuwe buschauffeurs niet zo hard nodig.''

Fatsoenlijk busvervoer
Kressin denkt dat op termijn het streekvervoer op het platteland zal verdwijnen, omdat die lijnen niet rendabel genoeg zijn. Hij vreest dat er over pakweg tien jaar alleen nog maar in de grotere steden fatsoenlijk busvervoer zal zijn. ,, En op knooppunten waar geen rechtstreekse treinverbinding is, zoals Apeldoorn-Zwolle.''

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn