Volledig scherm
Toeristen laten de Veluwe Express massaal links liggen. © Ton van der Schouw

Falende Veluwe Express dreigt vroegtijdig te stranden

Voor de Veluwe Express is deze zomer uitgelopen op een fiasco. Waar op 17.500 reizigers was gerekend, maakten er in werkelijkheid maar 2.500 mensen gebruik van de toeristische busverbinding tussen recreatieparken en toeristische trekpleisters.

De desastreuze cijfers zijn opmerkelijk. Want ten opzichte van vorig jaar reden er onlangs geëindigde vakantieseizoen twee extra lijnen: Barneveld-Apeldoorn en Hoenderloo-Arnhem. In 2017 reed de bus alleen in en rond Apeldoorn en toen stapten er zo’n zesduizend mensen in. Dat aantal bleef ook al ver achter bij het verwachte aantal passagiers (20.000).

Pilot

De Veluwe Express is een driejarige proef waarmee de VeluweAlliantie, het samenwerkingsverband van Veluwse partners, wil onderzoeken welke kansen er liggen om vakantiegangers uit de auto te halen en extra beleving te geven. Voor voorzitter Willem Bijleveld vormen de resultaten een teleurstelling. Hij wil er echter nog geen conclusies aan verbinden. Aan de hand van een evaluatie wordt bepaald of de pilot een vervolg krijgt.

  1. Ridders, vorsten en de Hanze: ‘fascinerende geschiedenis’ van Gelderland verschijnt in stripvorm
    PREMIUM

    Ridders, vorsten en de Hanze: ‘fascine­ren­de geschiede­nis’ van Gelderland verschijnt in stripvorm

    Vrijwel iedereen weet dat Willem van Oranje is vermoord door Balthasar Gerards en dat in 1600 de Slag bij Nieuwpoort werd uitgevochten. Minder bekend is dat Harderwijk en Zutphen gedurende de 14e en 15e eeuw belangrijke handelssteden waren en dat bij Ugchelen eeuwenlang de hoogste rechtbank op de Veluwe zetelde. Een nieuw stripboek over de geschiedenis van Gelderland, gemaakt door historicus René Arendsen en tekenaar Danker Jan Oreel, moet daar verandering in brengen.

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn