Volledig scherm
Gijs Heinink kampte met dyslexie en leerproblemen. Via de MatriXmethode werkt hij daar aan. De bedenkster, de Apeldoornse Ingrid Stoop, heeft de essentie van de methode vervat in een boekje. foto Bob Bakker

Matrix schept orde in je hoofd

APELDOORN - Lyrisch is ze, Annemarie Heinink. Haar zoon Gijs (10), die kampte met dyslexie en leerproblemen, werkt sinds een aantal weken via de zogenoemde MatriXmethode. Via die methode kunnen jongeren en volwassenen worden geholpen met leerproblemen.


Haar zoon had last van dyslexie en 'onrust', zegt moeder Annemarie. Op school kon hij zich moeilijk concentreren en had hij vaak last van hoofdpijn. ,,Hij zei wel eens dat zijn hoofd overloopt: wat doet je daar als ouder nou aan?'' Daarom was ze op zoek naar een methode om haar zoon te helpen. Uiteindelijk kwam ze terecht bij de Apeldoornse Ingrid Stoop, de bedenkster van de MatriXmethode. Sindsdien gaat het met Gijs een stuk beter, vertelt Annemarie.

,,Ik moest alles uit mijn hoofd gooien en opnieuw sorteren'', vertelt Gijs. ,,Alle foute dingen moest ik er uit gooien en kapotmaken.''

De essentie van de methode is het opruimen van je hoofd, zegt Annemarie. ,,Je haalt de vervelende dingen weg en ordent je hoofd.''

Dat 'opruimen' kan heel basaal zijn, geeft Gijs een voorbeeld. ,,In mijn buik zat een denkbeeldige worm. Die poepte in mijn buik. Daar kreeg ik buikpijn van. Nu heb ik de worm, met kleertjes aan, naar Mexico gestuurd.''

Na de training heeft Gijs ook een stuk minder last van dyslexie, demonstreert hij als hij een stukje voorleest. ,,Eerst sloeg ik basiswoorden als 'de' en 'het' vaak over'', vertelt hij daarna. ,,Dat doe ik nu niet meer.''

,,Na de eerste sessie had Gijs meer rust in zijn hoofd'', zegt Annemarie. Gijs heeft de techniek nu volledig in zijn hoofd zitten, zegt ze. ,,Hij is rustiger en neemt zelf initiatief voor dingen.'' Met de concentratie op school ging het tijdens de laatste schoolweken een stuk beter. Gijs: ,,Eerst had ik iedere dag hoofdpijn. Daar heb ik nu geen last meer van.''

Gijs is ook thuis een stuk rustiger, zegt zijn moeder. ,,Hij doet bijvoorbeeld zelf de televisie uit en gaat zelf onder de douche. Eerder moest je hem altijd zeggen dat hij dat moest doen.''

Het meest wezenlijke is dat je de methode zelf toepast, zegt Heinink. ,,Het bevordert de zelfredzaamheid. Het ergste wat er is, is afhankelijk zijn. Je moet zo coachen dat iemand het zelf leert te doen. De methode is zo simpel, dat je het je buurman kunt leren.Het klinkt bijna te simpel, maar het werkt wel.''

De Stentor gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn