Volledig scherm
De snelheid op de A50 op de Veluwe gaat terug naar 120 kilometer per uur. © Maarten Sprangh

Maximumsnelheid op Veluwse delen van A1, A28 en A50 terug naar 120 kilometer per uur

UpdateDe maximumsnelheid op de Veluwse delen van de snelwegen A1, A50 en A28 gaat omlaag van 130 naar 120 kilometer per uur. Dat heeft minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen maandag bekendgemaakt. Het besluit is een rechtstreeks gevolg van de stikstofuitspraak. De nieuwe maximumsnelheid gaat per 1 oktober in.

Rijkswaterstaat gaat de bebording op de genoemde trajecten aanpassen voor 1 oktober. Vanaf die dag geldt de nieuwe maximumsnelheid. Het gaat om de A1 tussen Barneveld en Beekbergen (over 33 kilometer), de A50 tussen Beekbergen en Epe (17 kilometer), de A28 tussen Strand Nulde en Hattemerbroek (44 kilometer).

Tekst loopt door onder afbeelding

Volledig scherm
© Anke Arts

Onzekerheid

De maximumsnelheid op de genoemde trajecten werd in februari 2016 juist nog verhoogd tot 130 km/u. De vorige verkeersminister (Melanie Schultz) was hier namelijk fervent voorstander van en maakte bij de invoering handig gebruik van het zogenaamde Programma Aanpak Stikstof (PAS). Via dit programma kon de overheid projecten realiseren die tot hogere stikstofuitstoot leiden. Wel onder voorwaarde dat er op een later moment compensatie zou volgen. De Raad van State zette in mei van dit jaar, echter een streep door dat programma. Hierdoor werden onder meer wegenbouwprojecten met grote onzekerheid omgeven.

Stikstof

Onzekerheid die voor de huidige minister een voorname reden lijkt om het verkeersbesluit 2015 terug te draaien. De overheid mag het PAS namelijk ook niet meer gebruiken ter onderbouwing van projecten die tot meer uitstoot van stikstof leiden in de buurt van Natura 2000-gebieden. De Veluwe behoort tot die gebieden, de genoemde snelwegen voeren hierlangs. 

Omdat er op de genoemde trajecten nog een procedure liep tegen de snelheidsverhoging – die in 2015 werd beklonken en in 2016 werd uitgevoerd – was de snelheidsverhoging nog niet definitief vastgesteld. Waarna Van Nieuwenhuizen nu eigenhandig besluit de maximumsnelheid vast terug te draaien, voordat de rechter het waarschijnlijk voor haar zou doen.

Hoe denk jij over de nieuwe snelheid? Laat het weten via onze poll (tekst loopt door onder de poll):

Poll

Terug van 130 naar 120 km/u op de Veluwse snelwegen, dat voelt...

  • ...slecht. Ik was net gewend aan die 130 (50%)
  • ...goed. Ik vind 120 hard zat (33%)
  • ...dubbel. 130 rijdt lekker, maar de natuur is belangrijker (17%)
6470 stemmen

Milieu

De Gelderse Natuur en Milieufederatie (GNMF) is een van de partijen die beroep aantekende tegen het verhogen van de snelheid van 120 naar 130 km/u. Woordvoerder Bernhard Oosting noemt het terugdraaien dan ook ‘winst’, maar ziet liever de maximumsnelheid nog verder teruggaan. ,,Naar 100 kilometer per uur, omdat schadelijke uitstoot daarboven exponentieel is. Als je echt iets wilt doen voor Veluwse natuur, moet je nog verder terug.’’

Volledig scherm
De droom van de Gelderse Natuur en Milieufederatie: borden die aangeven dat er niet harder dan 100 kilometer per uur mag worden gereden op Veluwse delen van de snelweg. © ANP

Verkeer

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is tevreden met de verlaging. ,,Dit is weliswaar een milieumaatregel, maar die zijn doorgaans goed voor verkeersveiligheid’’, zegt woordvoerder Rob Stomphorst. Hij verwacht dat het aantal ongevallen op deze delen van de snelwegen naar beneden gaat, met name op de A28 tussen Amersfoort en Zwolle, waar veel ongelukken gebeuren.

Bedrijfsleven

Ondernemers hopen echter dat de snelheidsbeperking tijdelijk is. ,,Wij zijn voor goede doorstroming’’, verduidelijkt Rob Oostermeijer van VNO/NCW Midden. ,,Maar het is wat het is.’’ De werkgeversorganisatie gaat ervan uit dat er op langere termijn een ‘robuuste’ oplossing komt voor projecten die door de PAS-uitspraak in de problemen komen. ‘Taskforce Stikstof’, waarin ook VNO/NCW is vertegenwoordigd, voert hierover namens het bedrijfsleven overleg met Haagse ministeries.

Gemeente

De snelheidsverhoging was niet onomstreden in 2015. Ook Veluwse gemeenten, waaronder vooral Harderwijk, pleitten net als de GNMF voor snelheidsverlaging op de A28. Onder meer vanwege geluidsoverlast in aanpalende woonwijken. Team Communicatie van gemeente Harderwijk laat weten: ‘Doordat snelheidsverschillen afnemen, wordt de kans op ongelukken kleiner. Ook leidt de verlaging tot minder geluidsoverlast’. Algehele conclusie: ‘De situatie ten aanzien van fijnstof, geluid en verkeersveiligheid wordt iets verbeterd’.

Ministerie

Minister Van Nieuwenhuizen spreekt van een pijnlijk besluit. Maar dat betekent volgens haar niet dat het einde verhaal is voor de verhoging van de snelheid op snelwegen. ,,Er is een commissie onder leiding van oud-minister Johan Remkes aan het werk om een oplossing te vinden. Die oplossing moet er komen. Als je kijkt naar wat verkeer en vervoer bijdraagt aan stikstofuitstoot, dan is dat maar heel weinig, 10 procent.” De commissie komt volgens de minister binnenkort met een advies.

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn