Volledig scherm
PREMIUM
Links een impressie van het gebouw, dat alleen al door z'n omvang de aandacht zal trekken. Met ook boeiend zijn om naar te kijken: architect Lars Courage wil de bijzondere techniek op een voetstuk zetten. © Courage Architecten

Megabatterij bij station Apeldoorn dicht bij doorbraak: ‘We voelen ons de Tesla van Nederland’

Elektrische bussen die opgeladen worden door remmende treinen. Het idee is al langer bekend, maar klinkt nog steeds als iets van de verre toekomst. Toch kan het nu snel realiteit worden in Apeldoorn.

Een woning in het buitengebied ten noorden van Apeldoorn. De omgeving is rustig, binnen hangt de opwinding haast voelbaar in de lucht. Aan tafel de vier mensen die samen Hedgehog Applications vormen: een klein bedrijf dat aan de vooravond lijkt te staan van een grote doorbraak voor het openbaar vervoer. Over pakweg een maand is duidelijk of ondernemer en uitvinder Arjan Heinen raak schiet. En met hem Arend Heinen, Marjanne Heinen en Maarten Klein Geltink. Marjanne: ,,We voelen ons een beetje de Tesla van Nederland.’’

  1. Waarom wilde dieren vaker en vaker in onze koplampen verschijnen
    PREMIUM
    Vijf vragen

    Waarom wilde dieren vaker en vaker in onze koplampen verschij­nen

    Reeën, herten, zwijnen; het aantal wildaanrijdingen loopt op. Vorig jaar telde Stichting Wildaanrijdingen Nederland, die de cijfers bijhoudt voor Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Noord-Holland, al méér dodelijke wildaanrijdingen dan in 2017. Dit jaar lijkt dat aantal weer hoger te worden van 400 naar 500 dode dieren per maand, alleen al in het geregistreerde gebied. Hoe komt dat? Vijf vragen over wilde dieren in het zicht van onze koplampen.

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn