Volledig scherm
© Maarten Sprangh

Nemen we straks echt gas terug op de Veluwse snelwegen? ‘Alleen als er direct wordt beboet’

pollHet wordt nog een behoorlijke uitdaging om weggebruikers te laten wennen aan de verlaagde maximumsnelheid die vanaf 1 oktober geldt op de Veluwse snelwegen. Dat stelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Volgens hem is dé manier ook direct de minst populaire: streng controleren en direct beboeten.

Tertoolen reageert daarmee op het nieuws dat de maximumsnelheid op de Veluwse delen van de snelwegen A1, A50 en A28 omlaag gaat van 130 naar 120 kilometer per uur. Het besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen is een direct gevolg van de veelbesproken stikstofuitspraak.

Hoewel Rijkswaterstaat de bebording op de genoemde trajecten gaat aanpassen, is er volgens Tertoolen meer nodig om het verkeer echt snel bewust te maken van de nieuwe regel. ,,Met name voor mensen die er vaak rijden wordt het lastig. Die zijn er nu aan gewend dat ze 130 mogen. Als ze merken dat er ondanks de nieuwe maximumsnelheid niet gecontroleerd wordt, blijven ze gewoon 130 rijden. Of harder.’’

Volledig scherm
De trajecten waar de maximumsnelheid omlaag gaat. © Anke Arts

Keihard optreden is dus het devies. Toch plaatst de verkeerspsycholoog daar ook een kanttekening bij. ,,Het Rijk is dan wel direct spekkoper, maar maakt zich natuurlijk niet populair. Dat zal een hoop kritiek opleveren. Tsja, het is niet makkelijk om hier de juiste keuze in te maken...’’

Of de plotselinge snelheidsverlaging grote gevolgen heeft voor de veiligheid op de A1, A28 en A50, durft Tertoolen nog niet te voorspellen. Dat hangt volgens hem ook weer af van de manier waarop gehandhaafd wordt. ,,Maar als mensen nu lang 130 kunnen blijven rijden, worden de snelheidsverschillen groter. Dat zorgt doorgaans voor meer gevaarlijke situaties.’’

Ratjetoe

Overigens vindt Tertoolen een maximumsnelheid van 120 per uur prima. De keuze in het verleden voor 130 heeft hij nooit echt begrepen. ,,Je hebt nauwelijks tijdwinst, maar de klap komt wel harder aan.’’ Hij pleit daarnaast voor één maximumsnelheid in het hele land, waar bij uitzondering van wordt afgeweken. ,,Het is nu een ratjetoe aan snelheden. Soms mag je tussen bepaalde tijden weer harder op hetzelfde traject. En dan al die onderbordjes; je kan nergens meer op vertrouwen.’’

Uit een eerste peiling op deze website blijkt dat lezers niet erg verheugd zijn met de nieuwe maximumsnelheid op de A1, A50 en A28. De helft van de ruim 4000 stemmers zegt er een slecht gevoel aan over te houden. Laat in onderstaande poll weten hoe jij erover denkt:

Poll

Terug van 130 naar 120 km/u op de Veluwse snelwegen, dat voelt...

Terug van 130 naar 120 km/u op de Veluwse snelwegen, dat voelt...

  • ...slecht. Ik was net gewend aan die 130 (50%)
  • ...goed. Ik vind 120 hard zat (33%)
  • ...dubbel. 130 rijdt lekker, maar de natuur is belangrijker (17%)
6464 stemmen

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn