Volledig scherm
De NS vervangt morgen verouderde dubbeldekkers door treinen mét airco op de trajecten Apeldoorn-Enschede en Zwolle-Utrecht. © ANP

NS haalt Sprinters zonder airco bij Apeldoorn en Zwolle vanwege hitte van de rails

videoPuffen in een Sprinter zonder airco? Treinreizigers op de trajecten Apeldoorn-Enschede en Zwolle-Utrecht hebben geluk: de verouderde dubbeldekkers die nog niet zijn voorzien van zo'n koeling, worden morgen vanwege de hitte vervangen. Eind dit jaar verdwijnen ze helemaal van de rails.

De vervanging van de oude dubbeldekkers is een van de maatregelen die de NS neemt, nu code rood is uitgeroepen.

Volgens de NS is 95 procent van de treinen voorzien van airconditioning, maar dat geldt niet voor de oude dubbeldekkers (type DDAR). Uitgerekend dat type rijdt op beide trajecten in Oost-Nederland. 

Ventilatie

De ventilatie in deze treinen is niet geschikt voor de extreme warmte van deze week, zegt de NS. Daarom worden deze dubbeldekkers morgen ‘zoveel mogelijk’ vervangen door modern materieel met airco. ,,Alleen in uiterste gevallen zal de oude dubbeldekker rijden’’, belooft de spoorvervoerder. 

Op andere trajecten rijdt nog een treintype zonder airco (de SGM). Die blijft wel in de dienstregeling, omdat de passagiers daarin schuifraampjes kunnen openzetten.

Beperkt aantal machinisten

Waarom worden de verouderde treinstellen op de trajecten Apeldoorn-Enschede en Zwolle-Utrecht ingezet?  Dat heeft er onder mee te maken dat de oude serie treinen slechts door een beperkt aantal machinisten mag worden gereden, zegt NS-woordvoerder Erik Kroezen. Verder moet de beschikbaarheid aansluiten op de lengte van de trajecten. De NS heeft nog zestien treinstellen van dit type, die soms los en soms gekoppeld worden ingezet.

Nieuwe generatie

In december verdwijnen ze helemaal. Op het traject Zwolle-Utrecht maken ze plaats voor de Sprinter Nieuwe Generatie. Dat is een type dat wordt gekenmerkt door een ruim interieur, met veel licht en ruimte, dat door de lage instap gemakkelijker toegankelijk is voor minder validen. Voor het traject Apeldoorn-Enschede is de knoop nog niet doorgehakt. De mogelijkheid bestaat dat daar nog niet de nieuwste treinen op worden ingezet.

Ruimer in jasje

Dat de verouderde dubbeldekkers morgen kunnen worden vervangen heeft te maken met de vervangingsoperatie die op dit moment gaande is, zegt woordvoerder Erik Kroeze. ,,We zijn bezig met de uitbreiding en vernieuwing van ons materiaalpark. Deze warmteperiode komt net op het moment dat we even wat ruimer in ons jasje zit. Twee weken geleden hadden we dit bij wijze van spreken niet kunnen doen.’’

Defect

Bij de treinen die wel over airco beschikken zal direct actie worden ondernomen als die koeling defect raakt, belooft de NS. Dat gaat de trein zo snel mogelijk voor reparatie van het spoor. De NS zet extra monteurs voor het herstel en onderhoud van airco's, waar op vier plekken in het land aan wordt gewerkt.

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn