Volledig scherm
© FOTO HISSINK

Ontwerpers Roofkunst zoeken balans tussen kerk en expositie

Nog even en de schilderijen kunnen komen. In de Bergkerk legt Studio Koster en Van Lienen de laatste hand aan de inrichting van de grote tentoonstelling Roofkunst, die op vrijdag 12 mei van start gaat.

Voor de ontwerpers Eloi Koster en Jesse van Lienen uit Apeldoorn is de tentoonstelling Roofkunst ook een kwestie van balans: een museuminrichting die recht doet aan de schilderijen, maar ook aan de Bergkerk.

Koster (42) en Van Lienen (40) ontwierpen met hun studio al diverse opstellingen voor het Apeldoornse museum CODA, in Deventer voor architectuurcentrum Rondeel en samen met Studio Groen + Schild ook voor Museum De Waag. De multifunctionele expositie-opstelling voor de Bergkerk is een nieuwe stap in de stad. Met 9000 kilo aan hout.

Kerkmuren

Simpelweg schilderijen aan de muur hangen, is er niet bij in de Bergkerk, die rond 1200 werd gebouwd en tot rijksmonument is uitgeroepen. Op 12 mei gaat er de grote tentoonstelling Roofkunst van start, met zeventig schilderijen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn geroofd van hun vaak Joodse eigenaren. ,,Je gaat geen gaten boren in die eeuwenoude kerkmuren. Maar de muren zijn ook te vochtig om er waardevolle schilderijen aan te hangen’’, zegt Van Lienen.

De panelen die ze daarom ontwierpen zijn aangepast aan de afmeting van de kerk. ,,Panelen in musea zijn normaal 2 meter 40 hoog, maar met die hoogte vallen ze gewoon weg tegen de enorme omvang van de kerk. Die van ons zijn daarom 3 meter 60 hoog’’, zegt Koster.

Panelen

Belangrijk voor de opdrachtgever is de montage van de panelen. ,,Er zitten nergens schroeven in. Na afloop kun je de panelen snel demonteren en er zo een andere opstelling mee maken voor een andere tentoonstelling. Ook wij willen dat graag, want als ontwerper leg je er je ziel en zaligheid in en dan is het na drie maanden vaak weer over’’, zegt Koster.

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn