Volledig scherm
In de etalage van koffiebrander Simon Levelt vraagt zwarte piet voorbijgangers om aandacht. foto Henk van 't Veen

Sinterklaasetalage voorzichtig bezig aan retour

APELDOORN - Wie in de aanloop naar het sinterklaasfeest nog altijd denkt aan sprookjesachtige etalages dwaalt al decennia teleurgesteld door de winkelstraten. "Jammer natuurlijk dat die nostalgische en met veel creativiteit gemaakte etalages er niet meer zijn", zegt docent presentatietechnieken Matthieu Moritz van het Edu College.

Maar het is beroerder geweest. Want de tijd dat etalageruiten alleen een doorkijkje in de winkel gaven, is voorbij. Zo ziet hij tot zijn genoegen dat niet alleen V&D de laatste jaren met de sintetalages weer flink 'uitpakt'. "Ook in andere winkels, zoals bijvoorbeeld Douglas en Livera, zijn ze meer gaan doen aan presentatie en gebruiken ze de hele winkel om in een duidelijke huisstijl artikelen onder de aandacht te brengen. "

De ooit allesoverheersende sint-etalage verdween niet alleen doordat meer op kerst gerichte modezaken het beeld bepalen in winkelstraten. Ook juist doordat steeds meer winkels hun hele verkoopruimte gebruiken voor de presentatie van artikelen, is de sint aan de buitenkant minder nadrukkelijk in beeld.

In de opleiding is het presentatievak flink beknot. Moritz: "Toen we nog detailhandelsvakschool waren, gaven we wekelijks acht uur etaleren. Bij de invoering van de basisvorming in 1993 is dat teruggebracht tot één uur en is het vak vooral theoretisch geworden."

En hoewel zoals Moritz zegt 'verkoop bij de etalage begint', wegen de tijdsinvesteringen bij de kleinere detaillist voor het etaleren met allerlei creatieve toeters en bellen niet meer op tegen de omzet die dat moet opleveren. Moritz: "En toch moet je juist in deze slechtere tijd laten merken dat je er met je zaak bent."

Moritz deelt de afgelopen decennia in trends in. "Die gesloten sprookjesetalages uit de jaren zestig maakten plaats voor een halfopen winkel. Daarna kreeg je zaken die alleen in de winkel aan presentatie deden. Nu zie je open winkels die met etalagefiguren laten zien wat er binnen te koop is."

Volledig scherm
Pim Coopmans van kinderwinkel Kadoes maakt dankbaar gebruik van zijn verkoopsters die ook het etaleursvak machtig zijn. foto Henk van 't Veen
Volledig scherm
V&D weet de laatste jaren met de sinterklaasetalage weer flink 'uit te pakken'. foto Henk van 't Veen
Volledig scherm
Bij Bakkerij Broer krijgt 5 december alle ruimte. Zodra Sinterklaas in het land is, gaat de winkel op de kop en staan etalage en toonbank vol met marsepeinen figuren en chocoladeletters. foto Niels Leusink

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn