Volledig scherm
Liesbeth Grijsen (gemeente Deventer), Jos Penninx (gemeente Voorst), Wim Willems (gemeente Apeldoorn), Bea Schouten (provincie Gelderland) en Bert Boerman (provincie Overijssel) fietsen over een deel van de snelfietsroute. © Mirjam Kisters

Snelfietsroute Apeldoorn-Deventer in gebruik genomen

De verbeteringen aan de snelfietsroute Apeldoorn-Twello-Deventer zijn afgerond. Gedeputeerde Bea Schouten heeft de snelfietsroute F344 in gebruik genomen.

Diverse maatregelen zijn gerealiseerd om fietsers op de snelfietsroute optimaal door te kunnen laten rijden: voorrang voor fietsers op rotondes, automobilisten worden afgeremd op kruisingen, duurzaam asfalt met een wrijvingsarme toplaag. De verbeteringen sluiten aan bij de ambitie van de Cleantech Regio om een vlotte en veilige fietsruggengraat door de regio te realiseren. 

Bij de ontwikkeling is gebruik gemaakt van suggesties van fietsers, omwonenden en de Fietsersbond. Studenten van Windesheim droegen hun steentje bij met een ontwerp voor een duurzame schuilhut.

Groen licht

De kruising N344/N790 bij Steenenkamer bleek een lastige opgave, vertelt Marten Bergmans van de Provincie Gelderland. ,,Door de afslag naar de Intratuin hebben we te maken met een dubbele kruising. We hebben goed nagedacht over de afstelling van de verkeerslichten tussen die twee kruispunten. Zo kunnen we het ‘groene licht’ beter verdelen en zijn fietsers vlotter aan de overkant dan voorheen.”

Tunnel

Gerben Schuurman van uitvoerder KWS was verantwoordelijk voor het zogenaamde ‘uitwisselpunt’, waarbij een speciale tunnel en een hellingbaan voor fietsers zijn aangelegd. Fietsers hoeven nu niet meer met hun fiets een trap op. Tijdens de werkzaamheden konden fietsers bovendien gewoon gebruik blijven maken van de fietspaden. ,,Je kunt natuurlijk niet zomaar de hele weg afsluiten, terwijl je de route juist prettiger wilt maken. Een goede planning was essentieel voor een continue doorgang voor fietsers.” 

Verlichting

Om de snelfietsroute ook bij donker veilig te houden voor fietsers, is er nagedacht over intelligente verlichting. De nieuwe lantaarns ‘praten’ met elkaar, legt Bennie Biesterbos van de gemeente Deventer uit. ,,Zo beweegt de helderheid van de verlichting als het ware mee met passerende fietsers. Zo kunnen we de verlichting dimmen naar dertig procent helderheid als er niemand fietst, maar geeft het fietsers in het donker toch een veilig gevoel.”

Beter

Toch liggen er voor de toekomst ook nog genoeg uitdagingen. De verlichting mag dan intelligent zijn, er moesten ook concessies worden gedaan: de lantaarns kunnen nog niet op afstand worden bediend. Bovendien staat over een aantal jaar een herinrichting van het kruispunt bij de Steenenkamer op de agenda. ,,Daar moet goed nagedacht worden over het ‘sturen’ van al het erkeer”, stelt Marten Bergmans. 

Volledig scherm
Jos Penninx, portefeuillehouder Duurzame Mobiliteit, bekijkt een deel van de snelfietsroute op een e-mountainbike. © Peter Lous

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn