Spoorwegovergangen in Hardenberg en Twello behoren tot gevaarlijkste van ’t land: ProRail hangt camera’s op
video'sDrie spoorwegovergangen in Hardenberg (Jan Weitkamplaan) en Twello (Stationsstraat en Molenstraat) behoren volgens een analyse van ProRail tot de gevaarlijkste- van ons land. De spoorwegbeheerder hangt daarom samen met het Openbaar Ministerie (OM) camera’s op bij deze overgangen.
De camera’s zijn bedoeld om automobilisten, scooterrijders en bus- en vrachtwagenchauffeurs die de knipperende rode lichten of de slagbomen negeren te bekeuren. ProRail wil met deze camera’s ‘dit soort levensgevaarlijke acties’ een halt toeroepen.
22 gemeenten
De spoorwegovergangen in Hardenberg en Twello behoren volgens de spoorwegbeheerder tot de 39 gevaarlijkste spoorwegovergangen van Nederland. Bij al deze overgangen zullen de camera’s worden opgehangen.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft budget beschikbaar gesteld voor de camera’s (die afwijken van de flitscamera, zie voor uitleg het kader onder dit artikel), de voorbereiding van het project is begonnen. In totaal zijn 22 gemeenten betrokken bij de start van het project, waaronder dus Hardenberg en Twello, waar Voorst onder valt.
Afname 50 procent
Daarmee wordt een gevolg gegeven aan een proef die begon in 2018 waarbij ProRail en het OM camera’s ophingen bij twee spoorwegovergangen in Hilversum.
Na een flinke hoeveelheid boetes in het begin hielden weggebruikers zich daar volgens ProRail steeds beter aan de verkeersregels. Woordvoerder Aldert Baas: ,,Met als resultaat dat er in 2020 maar liefst 50 procent minder roodlichtpassages waren en de veiligheid op deze twee overwegen een heel stuk werd verbeterd.’’
Verkeersovertredingen
Wat de overgangen in Hardenberg en Twello nou precies zo gevaarlijk maakt? Baas: ,,Exacte cijfers per gemeente kan ik niet geven, maar uit onze analyses is gebleken dat er rond deze overgangen relatief veel verkeersovertredingen plaatsvinden.’’
De spoorwegbeheerder hoopt met het ophangen van de camera’s gedrag van verkeersdeelnemers positief te beïnvloeden. ,,En uit de proef die wij in Hilversum hebben gehouden, blijkt dat het werkt.’’
Het is volgens de woordvoerder noodzaak dat het aantal overtredingen naar beneden gaat bij spoorwegovergangen. ,,Op jaarbasis worden 180 slagbomen geraakt. Dat is er om de dag één en dat is te veel. ProRail wil een bijdrage leveren aan meer verkeersveiligheid en het ophangen van camera’s op deze wegen is daarvan een onderdeel.’’
Boetes van 250 en 170 euro
De boetes die worden uitgedeeld als camerabeelden worden uitgelezen, variëren van 170 euro (brom- en snorfietsers) tot 250 euro (automobilisten, motorrijders en bus- en vrachtwagenchauffeurs).
De camera’s die worden opgehangen, zijn overigens geen flitscamera’s. Het is een systeem dat beelden analyseert en die bij een mogelijke overtreding opslaat. De beelden worden vervolgens bekeken door buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) en als een kenteken in beeld komt, krijgt de bestuurder in kwestie een bekeuring thuisgestuurd.
Hieronder een paar filmpjes met de levensgevaarlijke capriolen die verkeersdeelnemers soms uithalen bij een spoorwegovergang:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM4
Buikvet ontstaat door te veel en te slechte voeding: zo kom je er vanaf
Aan het begin van het jaar gaan we massaal op de gezonde toer. Ook dat buikje moet weg, zodat ons lichaam weer ‘strandklaar’ is. Maar dat blijft een lastige. Wat kun je doen? -
PREMIUM
Oeps, paaltje geraakt: is het goedkoper om schade te claimen of zelf te betalen?
Rijd je jarenlang schadevrij, dan krijg je een forse no-claimkorting op je autoverzekering. Die kan oplopen tot wel 85 procent. Maar hoe werkt die korting precies? En wat is nou wijsheid als je per ongeluk een paaltje hebt geraakt? -
PREMIUM
137 onbewaakte overgangen versneld aangepakt na treindrama Hooghalen, voorkant NS-treinen zichtbaarder geverfd
Veel onbewaakte overgangen op het Nederlandse spoor blijken gevaarlijker dan bekend doordat er vaak zwaar landbouwverkeer passeert. Dat volgt uit onderzoek van ProRail en NS naar het dodelijke ongeval bij het Drentse Hooghalen vorig jaar. Een 58-jarige machinist uit Hardenberg kwam bij het treindrama om het leven. 137 gevaarlijke overwegen worden direct of versneld aangepakt. De voorkant van treinen wordt zichtbaarder geverfd. -
PREMIUM
Gevaarlijke spoorwegovergang? Valt wel mee, zeggen ze in Baarn: ‘De mensen, díe zijn gevaarlijk’
Vanaf een bankje langs de weg heeft Baarnaar Hil den Harder een eersterangs uitzicht op de spoorwegovergang. En ja hoor, daar slalomt weer een auto onder de bomen door terwijl de bellen al rinkelen. Hoofdschuddend: ,,Ik heb van mijn moeder geleerd dat je gewoon moet wachten.’’ -
Hardenberger ramt spoorwegovergang na diefstal in Duitse supermarkt
Een 27-jarige man uit Hardenberg is zaterdagavond opgepakt na een diefstal in een supermarkt in het Duitse Meppen. De man sloeg na de diefstal op de vlucht en veroorzaakte een verkeersongeluk.
-
PREMIUM
Twee onbewaakte overwegen Vechtdallijn dit jaar dicht: nog zeven te gaan
Twee van de negen onbewaakte overgangen op de Vechtdallijn tussen Dalfsen en Hardenberg worden dit jaar nog opgeheven. Dat blijkt uit de interactieve kaart van spoorwegbeheerder ProRail met alle circa 180 zogeheten openbaar toegankelijke Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) die uiterlijk eind 2023 aangepakt moeten worden. -
-
-
PREMIUM
Kritiek op communicatie gemeente Voorst over sluiting spoorwegovergangen: ‘Absurd hoe het nu gaat’
Gesloten of stevig aangepaste spoorwegovergangen wekken bij inwoners van Twello grote zorgen over de bereikbaarheid en veiligheid in hun dorp. En die zijn de afgelopen tijd niet weggenomen door de gemeente Voorst. Mensen voelen zich niet gehoord, zo blijkt. Volgens de twee grootste oppositiepartijen in de gemeenteraad is dit het zoveelste voorbeeld van gebrekkige participatie. -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd.
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerChristiaan Jurjens