Prof. dr. ir. Leo Veldhuis van de TU Delft leidt het wetenschappelijk onderzoek naar elektrisch vliegen. Op de achtergrond de Cessna 337F Skymaster waarop de komende jaren allerlei tests worden gedaan.
Volledig scherm
PREMIUM
Prof. dr. ir. Leo Veldhuis van de TU Delft leidt het wetenschappelijk onderzoek naar elektrisch vliegen. Op de achtergrond de Cessna 337F Skymaster waarop de komende jaren allerlei tests worden gedaan. © Foto Rob Voss

Teuge als de kraamkamer van het elektrisch vliegen

In 2030 of later op weg naar pak ’m beet Londen, in een stil en schoon vliegtuig? Sta er tegen die tijd dan maar eens bij stil waar de basis van die revolutie in de luchtvaart eigenlijk ligt. Dat zou zomaar Teuge kunnen zijn. Daar wordt sinds begin dit jaar keihard gewerkt aan het nieuwe, duurzame en elektrisch vliegen.

Nederland heeft de kennis en de knowhow om tussen nu en ongeveer tien jaar een volledig eigen (elektrisch) vliegtuig  te ontwikkelen en bouwen, zegt prof.  Leo Veldhuis van de Technische Universiteit Delft. De toestellen zouden technisch de toon kunnen zetten in de wereld en vooral de markt voor de korte en middellange afstanden bedienen.

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn