Volledig scherm
Chanu uit Apeldoorn werd mandagmiddag opgehaald door zijn vader Gerjo van der Meulen van de Daniël de Brouwer school in Wilp. © Kevin Hagens

Tientallen telefoontjes naar gemeenten met klachten en vragen over PlusOV

Van klachten over kinderen die helemaal niet of te laat werden opgehaald, tot belletjes over het niet vooraf kennis kunnen maken met de chauffeur. De negen gemeenten die samen het leerlingenvervoer hebben ondergebracht bij (de zelf opgerichte) vervoerscentrale PlusOV, hebben de afgelopen dagen enkele tientallen telefoontjes gehad. 

Niet alleen PlusOV is de afgelopen dagen gebeld over problemen bij het leerlingenvervoer, waarvan zo’n 1100 kinderen uit de regio sinds deze week weer afhankelijk zijn. Op de gemeentehuizen van Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen, Heerde en Hattem kwamen samen ook tientallen telefoontjes binnen.

Dubbel

In Apeldoorn waren dat er op de eerste dag bijvoorbeeld 21. Dat waren vooral vragen maar ook klachten. ,,Een deel van hen heeft gelijktijdig ook contact gehad met PlusOV dus hier zitten dubbelingen in, meldt woordvoerder Anita Berenschot daarbij. In Zutphen waren dat er de eerste twee dagen in totaal twaalf. In Heerde, waar de meeste leerlingen die afhankelijk zijn van PlusOV nog niet naar school gaan, kwamen acht telefoontjes binnen. 

PlusOV zelf heeft voor deze week extra capaciteit op de telefonische centrale ingezet. Op die centrale komen normaal gesproken 600 tot 700 telefoontjes per dag binnen, begin deze week waren dat er tientallen extra. 

Problemen

PlusOV regelt sinds 2016 het speciaalleerlingenvervoer van Apeldoorn en sinds vorig jaar van negen gemeenten in de Stedendriehoek en enkele daarbuiten. Daarnaast regelen ze ook het dagbestedings- en het ouderenvervoer. De start van PlusOV ging gepaard met veel problemen. 

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn