File tussen Nijmegen en Arnhem door de afsluiting van de Pleyroute.
Volledig scherm
PREMIUM
File tussen Nijmegen en Arnhem door de afsluiting van de Pleyroute. © Erik van 't Hullenaar

‘Floating cars’ en lussen in de weg: hoe file-informatie zo verschillend kan zijn

Je stapt de deur uit om naar je werk te gaan. Het 07.00 uur en net voordat je de auto start, zie je op Twitter een verkeersinformatiebericht van de ANWB: anderhalf uur vertraging. Maar Rijkswaterstaat meldt op datzelfde traject extra reistijd van ‘slechts’ een uur. Hoe kan dat?

,,Rijkswaterstaat spreekt van een file wanneer het verkeer op de snelweg met een gemiddelde snelheid van 50 kilometer per uur over een afstand van tenminste 2 kilometer rijdt’’, zegt Cherryl Naarden, woordvoerster van Rijkswaterstaat. 

De file-informatie wordt gebaseerd op zogeheten meetlussen in het asfalt. ,,In totaal hebben we ruim 26.000 van die meetpunten in snelwegen. Ze liggen om de 500 meter op plekken waar het normaal gesproken druk is. Denk aan de randstad en andere grote steden.’’ 

Quote

We gebruiken ook openbare informatie, zoals die van Google Maps

Rijkswaterstaat
File rondom Arnhem door de afsluiting van de Pleyroute.
Volledig scherm
File rondom Arnhem door de afsluiting van de Pleyroute. © Erik van 't Hullenaar
De Stentor gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement