Geen plek meer voor taxi-cowboys in Arnhem

ARNHEM - Taxichauffeurs in Arnhem moeten gaan voldoen aan kwaliteitseisen en gedragsregels. Anders is er voor hen straks geen plek meer op de taxistandplaatsen.

Na jaren soebatten willen de gemeente Arnhem en de taxibranche overgaan tot de invoering van een taxiverordening en een keurmerk.

Met die instrumenten in de hand willen ze voor elkaar boksen dat bonafide chauffeurs niet meer worden verdrongen door agressieve cowboys bij wie de klant woekerprijzen voor een ritje betaalt. 

Voorstel in gemeenteraad

Volledig scherm
Taxi bij stadion GelreDome tijdens een groot evenement. © Rolf Hensel

Woensdag komt het voorstel voor de nieuwe regeling voor het eerst op tafel in de gemeenteraad van Arnhem.

Die nam drie jaar geleden al een motie aan van de SP, de Arnhemse Ouderen Partij en Arnhem Centraal waarin het gemeentebestuur werd opgedragen om samen met de Stichting Kwaliteitstaxi Arnhem (SKTA) zo snel mogelijk zo’n verordening te regelen.

Nadien trokken taxichauffeurs nog regelmatig aan de bel omdat zij zich onbeschermd zeggen te voelen tegen wilde rijders die de branche een slechte naam bezorgen. Een paar maanden geleden stuurde een vijftigtal chauffeurs er nog een brief over naar het gemeentebestuur. 

Eisen aan chauffeurs

Met een taxiverordening kan de gemeente eisen stellen aan de circa 120 taxichauffeurs in Arnhem, aan de herkenbaarheid van hun wagens en aan de manier waarop ze met passagiers omgaan. 

Voorwaarde is dat de taxibranche zelf zoveel mogelijk de kwaliteit van het taxivervoer bevordert. 

De SKTA gaat hiervoor als keurmerkorganisatie optreden. Alleen chauffeurs die een keurmerk dragen, komen voor een vergunning in aanmerking. En alleen wie die vergunning heeft, mag klanten oppikken op de taxistandplaatsen in de stad of daar waar iemand op straat zijn hand opsteekt naar een taxi. 

Sanctie op wangedrag 

De Arnhemse taxi-organisatie controleert straks of de chauffeurs zich aan het keurmerk houden. Zo niet, dan kan SKTA boetes opleggen of het keurmerk intrekken.

Gemeentelijke opsporingsambtenaren gaan de taxistandplaatsen in de gaten houden en kunnen straks ook boetes uitdelen of vergunningen intrekken. 

De vraag is nog wel of ze daar meer tijd in kunnen steken dan de zes uur die ze nu gemiddeld per uitgaansweekend hebben om de orde op de taxistandplaats te bewaren. Voor het beste effect van de nieuwe aanpak zou dat aantal uren verdubbeld moeten worden.

Ook het terrein van GelreDome zou er onder moeten gaan vallen. Daarover moeten nog wel afspraken worden gemaakt met de directie van het evenementenstadion. 

De Stentor gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement