Volledig scherm
De Wijvenkraam in de Eusebiuskerk was ook dit jaar weer heel goed bezocht. © Gerard Burgers

Schouder aan schouder langs de waar van de Arnhemse Wijvenkraam

ARNHEM - Als de kerkgang in Nederland altijd zo uitbundig was als zondag in de Arnhemse Eusebiuskerk, was op dit moment geen enkel godshuis in gevaar geweest.

 Schouder aan schouder schoven de vele honderden vrouwen en een heel enkele man van kraam naar kraam, op zoek naar dat ene kledingstuk of sieraad waarmee de komende dagen opnieuw de blits kan worden gemaakt. ‘Opnieuw’ want het overgrote deel van de aangeboden waar op de ‘Wijvenkraam’ was eerder al gedragen, in veel gevallen door de verkoper zelf. 

Tweedehands heette dat vroeger. Maar tegenwoordig spreekt met liever van vintage. Omdat dat beter verkoopt? 

Hier en daar was aardig verdiend, verklapten de standhouders. Maar niet altijd voor de eigen portemonnee. ‘De gehele opbrengst van deze kraam gaat naar KiKa’, zo luidde de tekst bij een volgehangen kledingrek.

Volledig scherm
Kijken, kijken, kijken ... en dan kopen. © Gerard Burgers

Iets verderop werd op ideële wijze reclame gemaakt voor een colbert: ‘De opbrengst van dit jasje gaat naar Alpe d'Huzes’. Mooie tekst. Maar aan het eind van de dag hing de jas er nog. Een mannen colbert. Dat was niets voor al die ‘wijven’. 

,,Ja verdorie", zei een standhouder. ,,Had ik lekker veel mannenkleding ingeslagen omdat ik vorig jaar veel meer mannen zag dan een jaar eerder, zijn ze nu weer allemaal weggebleven.”

Kijken naar- en kopen van kleding en sieraden was de hoofdmoot van dit jaarlijks terugkerend evenement in de kerk. Maar wie daar even tabak van had, kon ook rustig gaan zitten en genieten van koffie en thee, de bijzondere taart van de Sweet Sugar Hill Bakery en een drankje.    

Volledig scherm
Sieraden waren er ook te kust en te keur. © Gerard Burgers
De Stentor gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement