Volledig scherm
© Pexels.com

Aan deze automodellen verdienen fabrikanten het meest

Fabrikanten maken auto's natuurlijk vooral om winst te kunnen maken. Maar welke modellen leveren hun het meeste geld op? Het Amerikaanse Bloomberg, gespecialiseerd in financiële analyse, zocht het uit.

Het is logisch dat de fabrikanten het meest verdienen aan auto's in de hoogste en duurste prijsklassen. Tien procent op een auto van 15.000 euro is immers wel iets anders dan 10 procent op een auto van 150.000 euro.  Geen wonder dus dat de absolute nummer één uit het lijstje van Bloomberg een sportwagen is: de Porsche 911.

Hoewel die auto slechts 11 procent van de verkopen bij Porsche voor zijn rekening neemt, is de ‘elfer’ goed voor 30 procent voor de totale omzet van de Duitse autobouwer. Porsche zou vooral veel geld verdienen aan dure opties als keramische remmen en aan de snellere versies van het model. Die speciale versies maken het voor de fabrikant slechts een fractie duurder om de auto te bouwen, maar de uiteindelijke verkoopprijs ligt ineens een stuk hoger. Alleen al aan de 911 Turbo zou Porsche een half miljard verdienen, becijferde Bloomberg.

Volledig scherm
Porsche 911 © Porsche

Dat geld hebben de Duitsers trouwens hard nodig om te kunnen investeren in de nieuwe generatie elektrische modellen. Bloomberg denkt dat de Taycan, de eerste elektrische Porsche, pas in 2023 rendabel zal worden, wanneer de batterijprijzen dalen en elektrische auto's wereldwijd meer ingeburgerd raken. Intussen moet het geld voor de broodnodige investeringen elders gezocht worden.

De andere ‘grootverdieners’

Bij andere autofabrikanten ziet Bloomberg ook enkele modellen die slechts een klein aandeel in de verkoop hebben, maar toch aan een groot deel van de omzet bijdragen. De Ferrari F8 Tributo is bijvoorbeeld goed voor slechts 17 procent van de verkoop, maar wel verantwoordelijk voor een duizelingwekkende 50 procent van de winst van deze fabrikant.

Volledig scherm
Ferrari F8 Tributo © Ferrari

Bij de SUV’s blijken vooral de Mercedessen en BMW’s kassuccessen. De GLE en GLS zijn verantwoordelijk voor 24 procent van de omzet van het merk met de ster. Iets wat ze doen met een aandeel in de verkoop van slechts 9 procent. De BMW X5 is goed voor 16 procent van de inkomsten in München, en dat met een verkoopcijfer van slechts 7 procent.

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto               

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”