Alleen voor ondernemers: waarom de nieuwe VW Caddy geen gezinsauto meer mag zijn
RIJ-IMPRESSIEMet een sterk verbeterd onderstel, moderne veiligheidssystemen en een Golf-achtige cabine lijkt de nieuwe Volkswagen Caddy meer op personenwagen dan ooit. Des te vreemder is het dat hij bij ons – in tegenstelling tot in andere landen – alleen als bedrijfswagen op de markt komt. Voor een nette prijs, dat wel.
Delen per e-mail
Als compacte bestelwagen is de Volkswagen Caddy nog altijd behoorlijk populair in ons land. Van alle kleine bedrijfsbusjes die in Nederland verkocht worden, is gemiddeld elke derde een Caddy. Daarmee verkoopt het huidige model (dat zijn loopbaan in de basis al in 2003 startte en pas in 2015 een grondige opfrisbeurt kreeg) nog altijd beter dan andere keuzes in dit segment, zoals de Citroën Berlingo, Ford Transit Connect en Opel Combo.
Ondanks dat aanhoudende succes acht Volkswagen het nu toch tijd voor een compleet nieuwe generatie van de Caddy. Hij is van voor tot achter en van boven tot onder helemaal opnieuw ontworpen en ontwikkeld. Zo staat hij voortaan op hetzelfde modulaire MQB-platform als personenwagens zoals de Golf en de Passat: daardoor staan de voor- en achterwielen verder uit elkaar en heeft de Caddy geen bladveren bij de achterwielen, maar een (iets modernere) starre as.
Die constructie zorgt er voor dat de laadruimte tussen de achterste wielkasten breder is: als je wilt, kan je voortaan een europallet in de breedte vervoeren. In de verlengde Caddy Maxi passen er zelfs twee achter elkaar, en dat kan niet elke compacte bestelbus zeggen. Bij de verlengde variant is de zijschuifdeur bovendien een stuk breder dan voorheen: voortaan is de opening 840 millimeter breed, tegen 70,1 centimeter bij het uitgaande model. De laadruimte van de ‘korte’ Caddy Cargo meet 3,1 kubieke meter, in de langere Maxi past 3,7 kuub.
Niet als personenwagen
Opvallend is trouwens dat Volkswagen de Caddy in ons land alleen als Cargo (de bedrijfswagenversie, vanaf 14.700 euro exclusief btw en bpm) gaat leveren. In andere landen zal er straks ook keuze zijn uit een personenvariant (de Caddy Combi), met naar keuze vijf of – in het geval van de Caddy Combi Maxi – zeven zitplaatsen. Volgens Volkswagen is er in ons land te weinig animo voor een dergelijke versie, dus loont het de moeite niet om de auto naar Nederland te halen, aldus de importeur.
Voor mensen die veel ruimte zoeken voor weinig geld is dat jammer, want ondanks de hogere CO2-boete die dit soort auto’s in ons land kennen, ligt de prijs van een personen-Caddy vaak toch lager dan die van bijvoorbeeld een Tiguan, Touran of Golf Variant. Overigens maken andere fabrikanten een vergelijkbare keuze: Renault Nederland levert de onlangs aangekondigde Kangoo en Express (directe concurrenten van de Caddy) ook niet met meer dan twee zitplaatsen.
Later volgend jaar vult Volkswagen het leveringsprogamma nog aan met een Caddy met vierwielaandrijving en staat ook een Caddy California op de planning. In dat laatste geval is de bestelbus omgebouwd tot een compacte camper, compleet met minikeukentje en een op maat gemaakte (voor-) tent.
Rustiger rijgedrag
Het verbeterde onderstel merk je meteen zodra je op pad gaat met de nieuwe Caddy. Niet alleen stuurt de bestelbus verrassend vlot in, de vering gedraagt zich op slecht wegdek vooral een stuk rustiger en minder ‘springerig’. De bladveerconstructie onder het huidige model is – cru gezegd – vergelijkbaar met dat onder een paardenkoets: bladveren zijn niet zo goed in het beheerst opvangen van hobbels en kuilen. Zeker wanneer er geen kilo’s in de laadruimte liggen, geeft een auto op bladveren je regelmatig een gevoelsmatige schop onder de kont wanneer je wat harder over een drempel rijdt.
Die ‘schop’ is weg bij de nieuwe Caddy, al veert hij nog steeds niet zo netjes en rustig als auto’s met een onafhankelijke wielophanging (waarbij de achterwielen elk dus hun eigen ‘veersysteem’ hebben, zoals bij de nieuwe Golf). Voor de duidelijkheid: tijdens de testrit was de laadruimte van ‘onze’ Caddy leeg, in beladen toestand zal de auto aanmerking soepeler over drempels rollen. Op een strak wegdek merk je namelijk nauwelijks dat je met een bedrijfswagen op pad bent: de nieuwe Caddy is stil, koersvast en behoorlijk vlot.
Niet elektrisch, wel plug-in
Volkswagen levert voorlopig alleen turbodieselmotoren waarbij de prettige 2.0 TDI viercilinder verkrijgbaar is in drie smaken, met 75, 102 of 122 pk (55, 75 of 90 kW). De lichtste versie is het vermijden waard: je wilt de sterkere TDI’s hebben om in de Caddy moeiteloos met het verkeer mee te komen. Als het even kan, spaar door voor de sterkere: die heeft niet alleen voldoende kracht om trillingsvrij en met soepele reacties in de derde versnelling over rotondes te rollen, maar is ook ontzettend zuinig (fabrieksopgave: 4,7 liter per 100 kilometer) én desgewenst te koppelen aan de prettige DSG-automaat met zeven versnellingen.
Goede zaak: Volkswagen rust de TDI-motoren voortaan uit met twee SCR-katalysatoren die een ureumoplossing (AdBlue) op de uitlaatgassen spuiten om zo het schadelijke NOx te neutraliseren. Wie liever geen diesel rijdt, kan op een later tijdstip kiezen voor een benzinemotor of voor een TGI-versie die op aardgas rijdt.
Ook komt er een eHybrid plug-inhybride die deels elektrisch kan rijden, maar opvallend genoeg werkt VW níet aan een Caddy die helemaal uitstootvrij rijdt. Wie koste wat kost een batterijbusje van Volkswagen wil, moet volgens de importeur uitwijken naar de productieversie van de ID.Buzz. Die verschijnt eind 2021 en is qua styling hevig geïnspireerd op de oorspronkelijke T1 Transporter, ook wel bekend als het ‘hippiebusje’.
Revolutie
Het is dus veilig om te stellen dat de nieuwe Caddy niet op alle punten de revolutie is die hij had kunnen (of moeten) zijn. Wat niet wegneemt dat de auto vanbinnen een flinke spring vooruit is: de gekozen materialen zijn hard en zakelijk, net als de vormgeving, maar de techniek is keurig bij de tijd. Je telefoon laad je op via USB C-poorten (of draadloos in een speciaal vakje), je kunt een groot digitaal scherm krijgen in plaats van de gebruikelijke analoge meters en midden op het dashboard prijkt een moderne module waarmee je vrijwel alle functies van de auto bedient. Het is identiek aan dat in de nieuwste Golf en de elektrische ID-modellen van Volkswagen, heeft redelijk duidelijke menu’s en mooie graphics.
Jammer genoeg werkt het systeem niet altijd even snel, begrijpt de spraakbediening bij lange na niet alles wat je zegt en zitten sommige functies (zoals het dimmen van het scherm) onnodig ver weggestopt in de krochten van submenu’s. Ook irritant: omdat verschillende knopjes links van het stuur zijn gegroepeerd, kan het gebeuren dat je per ongeluk de hoogste aanjagerstand selecteert terwijl je de dimlichten aan wilde zetten. Het is al vaker gezegd: wat ergonomie en doordachtheid betreft heeft Volkswagen wel eens betere tijden gekend, en daar is het dashboard van de Caddy geen uitzondering op.
In totaal kan Volkswagen negentien veiligheidssystemen leveren op de nieuwe Caddy, waarvan er vijf compleet nieuw zijn voor de kleine besteller: zo is er voor het eerst op een bedrijfswagen van Volkswagen keuze uit Travel Assist (waarmee de auto deels zelfstandig kan rijden), kan de auto zelf remmen als hij een aanrijding met een tegenligger verwacht, is er dodehoekdetectie aanwezig en staat adaptieve cruise control op de optielijst.
Menig bestelwagenbezitter zal meer waarde hechten aan het feit dat de Caddy een handig 230 volt-stopcontact tussen de voorstoelen heeft of dat een slim tafeltje zit op de omklapbare leuning van de passagiersstoel, maar het is een goede zaak dat de elektronische beschermengelen uit personenauto’s nu eindelijk ook écht doordringen in de wereld van bedrijfswagens.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
INTERVIEW Elektro-busjes Peugeot, Citroën, Opel (én Toyota) komen nog dit jaar
PSA, het moederconcern van onder meer de automerken Citroën, Opel en Peugeot komt nog dit jaar met een flink offensief aan elektrische busjes. ,,De bestelwagenversies gaan in juli in de verkoop, voor de personenautovarianten openen de orderboeken in september”, zo bevestigt directeur Xavier Peugeot. De middelgrote batterijbestellers komen naar keuze 230 of 330 kilometer ver op één acculading. -
Opties ‘uploaden’? Bij BMW kan het binnenkort ook
Bezitters van een BMW of Mini kunnen accessoires op hun auto in de toekomst aan- of uitzetten. Door de software draadloos aan te passen, worden onder meer camera’s, sensoren en rijhulpsystemen op afstand bediend. ‘Ook een pakket aan speciale geluiden voor elektrische auto’s, gemaakt door de beroemde componist Hans Zimmer, is mogelijk.’ -
Kangoo én Express: Renault onthult ineens twee ‘nieuwe’ bestelwagens
Renault heeft niet één, maar twee compacte bestelwagens aangekondigd. De nieuwe Kangoo vervangt het huidige model, maar die auto krijgt er ook een goedkoper zustermodel bij in de vorm van de Express. De personenwagenversies van beide modellen komen niet naar Nederland, van de Kangoo staat wel een elektrische variant op stapel. -
Vroom! Agenten onderscheppen ‘45 km/uur-BMW’ die 140 kilometer per uur kan rijden
Wijkagenten hebben donderdag in Groot-Ammers een ‘45 km/uur-BMW’ in beslag genomen. De reden? De auto bleek met speels gemak op de snelweg mee te kunnen. -
Amerikaanse auto's verbruiken weer meer benzine
De in de Verenigde Staten verkochte nieuwe auto’s van modeljaar 2019 verbruikten gemiddeld meer brandstof dan een jaar eerder. Fabrikanten die de uitstootdoelen van de overheid niet halen, kopen dat nog steeds op grote schaal af bij andere fabrikanten.
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Met deze oplossing voorkom je diefstal van de laadkabels van Tesla’
,,Laatst las ik dat er steeds vaker laadkabels van Tesla’s worden gestolen”, schrijft lezer R. van der Vies. ,,Ik heb hier een eenvoudige oplossing voor: haal de kabel achter een wiel langs zodat een lus om het wiel ontstaat. Doe om de dubbele kabel een krap beugelslot (of hangslot) waar je de stekkers niet doorheen kunt trekken.” -
Grootse plannen bij Renault: beroemd ‘Vijfje’ herleeft als elektrisch model
De Renault 5 komt terug: zojuist wekte de Franse automaker het beroemde model weer tot leven in de vorm van het studiemodel ‘5 Prototype’. Uiteindelijk verschijnt het nieuwe ‘Vijfje’ daadwerkelijk op de weg als volledig elektrische auto, als onderdeel van een reeks grote vernieuwingen bij Renault. -
Groot voor weinig: waarom budgetmerk Dacia hogerop wil (en Lada misschien terugkeert)
In navolging van moedermerk Renault heeft Dacia vandaag ook veel nieuws. Zo gaat het merk samenwerken met het Russische Lada en kondigt de zojuist gepresenteerde Bigster Concept de grootste Dacia ooit aan. Want Dacia blijft weliswaar goedkope auto’s bouwen, het bedrijf wil ook meer geld verdienen.