Percentages van de vertraagde reactietijd van bestuurders, door verschillende oorzaken
Volledig scherm
Percentages van de vertraagde reactietijd van bestuurders, door verschillende oorzaken © RV

‘Apple CarPlay en Android Auto gevaarlijker dan cannabis, appen of bellen achter het stuur’

Een studie van iAM RoadSmart concludeert dat de slimme platformen Android Auto en Apple CarPlay gevaarlijker zijn dan het gebruik van alcohol, cannabis, sms’en en bellen (zelfs met de telefoon in de hand).

De studie is verricht met een rijsimulator, meldt de Nederlandse techsite Hardware.info. Drinken, blowen en hands-free bellen vertraagden de reactietijd met respectievelijk 12%, 21% en 27%. Het gebruik van berichtenapplicaties zoals sms of WhatsApp zou voor een vertraging van 35% zorgen, en bellen met een telefoon in de hand leidde helemaal tot een flinke vertraging, met 46%.

Toch ging de interactie met de slimme infotainmentsystemen met aanraakbediening hier nog overheen, met een 53% tragere reactie bij gebruik van Google's Android Auto en van 57% bij Apple CarPlay. Het gebruik van spraakbediening hielp wel. Bij Android Auto zou de toename in de reactietijd daarmee verminderd kunnen worden tot (een nog steeds flinke) 30%, en tot 36% bij CarPlay van Apple. Deelnemers onderschatten ook de tijd die het ze zou kosten om het systeem te bedienen met 5 seconden, voor een totaal van 16 seconden achter elkaar. Ze wisten bovendien hun positie op de rijbaan minder exact in te schatten. Eén van de kanttekeningen die je bij het onderzoek zou kunnen plaatsen is het lage aantal proefpersonen - er waren namelijk maar 20 mensen die de testen hebben uitgevoerd.

De Nederlandse overheid voert al een tijd stevig campagne tegen onverantwoord rijgedrag met de Mono-campagne die waarschuwt voor onder meer whatsappen tijdens het rijden. 

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”