Audi's lichttechnologie
Volledig scherm
Audi's lichttechnologie © Audi

Audi e-tron Sportback projecteert ‘lichttapijt’ voor auto

De elektrische cross-over van Audi, de e-tron Sportback wordt leverbaar met een nieuw type koplamp. De lichtunit is voorzien van digitale LED-matrix technologie, die een ‘lichttapijt’ voor de auto projecteert.

Zomaar een parkeerplaats, net buiten Los Angeles. Echt gezellig is het er niet, onder de fly-over van de snelweg. Hier en daar staan geparkeerde auto’s. De meeste zijn verlaten, maar in sommige auto’s zien we mensen zitten. Het is de locatie die Audi heeft uitgezocht om zijn revolutionaire koplampen van de te demonsteren. Wanneer we de auto’s voor een betonnen muur parkeren, begint de lichtshow.

Audi e-tron lichttechnologie
Volledig scherm
Audi e-tron lichttechnologie © Audi

We bevinden ons in de deels gecamoufleerde Audi e-tron Sportback, die halverwege 2020 op de markt komt. Dit model kan besteld worden met een nieuwe versie van de matrix koplampen van Audi. Deze ultieme evolutie maakt gebruik van zogeheten DMD technologie. Deze lettercombinatie staat voor ‘Digital Micromirror Device’. De werkwijze wordt onder meer ook voor videoprojectoren gebruikt en maakt gebruik van miljoenen microspiegels. Elk spiegeltje kan worden verplaatst en dat tot 5.000 keer per seconde. Hierdoor kan de lichtstraal extreem nauwkeurig worden bestuurd.

Audi e-tron
Volledig scherm
Audi e-tron © Audi

Wanneer de motor wordt gestart, projecteert de Audi een animatie op de muur. We zien ronddraaiende cirkels, de naam ‘e-tron’ en de vier ringen van Audi. Het is een gimmick, net als de lichtshow die wordt vertoond wanneer je de auto verlaat. Echt interessant wordt het pas wanneer we de snelweg opdraaien. Zodra de camera’s van de assistentiesystemen de rijstrookmarkeringen onderscheiden, is op een meter of tien voor de auto een lichttapijt zichtbaar, dat wonderbaarlijk genoeg precies zo breed is als de rijstrook en dat ook in bochten perfect meebuigt. In het lichttapijt zien we twee donkere pijlen, die precies aangeven hoe breed te e-tron is, inclusief zijn buitenspiegels.

Audi e-tron lichttechnologie
Volledig scherm
Audi e-tron lichttechnologie © Audi

Het voordeel is dat je in het donker heel precies kunt sturen. Simpelweg het lichttapijt tussen de lijnen houden en de auto volgt vanzelf. Wanneer een voertuig vlak voor ons van rijstrook verandert, wordt het lichtveld razendsnel ingekort, zodat het altijd onder de bumper van het voorliggende voertuig eindigt. De voorligger merkt er niets van en zo hoort het ook. Alleen de inzittenden van de e-tron kunnen het zien, andere weggebruikers hebben er nooit last van.

Een ander voordeel is dat zelfs met groot licht aan medeweggebruikers en tegemoetkomend verkeer perfect buiten de lichtstralen worden gehouden. Daarnaast is er de Marking Light functie. Die wordt gecombineerd met de Nachtzicht Assistentie en vestigt de aandacht van de bestuurder op voetgangers of fietsers door deze zwakkere verkeersdeelnemers op een duidelijke manier uit te lichten met de lichtbundel. Hierbij worden alleen de benen ‘beschenen’, zodat niemand wordt verblind. Het systeem gaat in Duitsland rond de 4.000 euro kosten, de Nederlandse prijs is nog niet bekend.

  1. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.
  2. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”