Auto's roesten weer en deze tien modellen zijn het kwetsbaarst
Autofabrikanten investeren vooral in ‘klimaat’ en ‘duurzaamheid’. Maar het lijkt erop dat dit ten koste gaat van de roestbescherming. Verschillende rapporten komen met dit oordeel. Zelfs Tesla doet te weinig aan corrosiepreventie.
De tijd dat auto's spreekwoordelijk al roesten in de folder ligt gelukkig ver achter ons, maar dat wil niet zeggen dat alle autofabrikanten hun corrosiepreventie op orde hebben. Sterker nog, de laatste jaren blijkt dat een aantal fabrikanten op dat gebied flink heeft bespaard.
In tijden van volledig verzinkte carrosserieën en de hoogste kwaliteitscontroles bij de autoproductie denken veel chauffeurs dat roest geen probleem meer is. Maar het lijkt erop dat dit beeld niet meer klopt. Een rapport uit 2016 uit Zweden toonde al aan hoe vatbaar veel moderne auto’s zijn voor corrosie.
Vooral oudere auto's
Dat kwam destijds vooral door bepaalde ontwerpkenmerken die het roesten bevorderen. In het rapport uit Zweden stond dat zelfs Volvo’s, die als oersterk worden beschouwd, weer gevoeliger waren geworden voor corrosie. De uitkomsten van dat rapport worden bevestigd door actuele gegevens van de Duitse testorganisatie GTÜ, die cijfers beschikbaar stelde aan het gezaghebbende Duitse autoblad Auto Motor & Sport.
Sinds de fabrikanten zijn gaan besparen op roestbescherming en zijn overgegaan op gedeeltelijk verzinken, is roest weer een probleem geworden, zegt het tijdschrift. Van de 6,66 miljoen voertuigen die sinds 1 januari 2020 aan de GTÜ zijn aangeboden voor een voertuigkeuring, hadden 441.000 auto’s roestproblemen. Dit betrof vooral voertuigen van meer dan tien jaar oud, aldus Auto Motor & Sport.
Bijna 13 procent van de 3,46 miljoen oudere auto’s had roestproblemen. Volgens de GTÜ-gegevens zijn dit de tien auto’s die het vaakst door corrosie worden getroffen: Ford Transit, Lada 4x4 (Niva), Seat Alhambra, Ford Galaxy, Suzuki Jimny en Baleno, Daihatsu Cuore, Opel Vectra, Subaru Legacy en Ford Ka.
Ook Tesla is niet smetteloos wat dat betreft. Op social media verschenen al eerder berichten over Tesla’s die in besneeuwde streken al na één winterseizoen flink waren verroest. Auto Motor & Sport heeft een Tesla Model 3 met slechts 300 kilometer op de teller laten nakijken door roestexpert Ralf Rößler. Het resultaat doet volgens hem denken aan de Alfasud uit de jaren 70: holtes werden gevuld met constructieschuim. ,,Dat schuim gaat water opzuigen", verwacht Rößler. ,,Over een half jaar is het roestig, over zes jaar compleet verroest.”
Lichtgewicht bouwen
Volgens technisch directeur Marco Oehler van GTÜ heeft ook de trend naar lichtgewicht bouwen, wat nodig is bij elektrische auto's om de zware accu’s te compenseren, een negatief effect op de roestgevoeligheid van moderne auto’s. Aluminium en magnesium hebben namelijk last van zogeheten ‘galvanische corrosie’ wanneer ze in contact komen met andere materialen. ,,Als er vocht bij bepaalde verbindingen komt, kunnen de verbindingen van binnenuit gaan roesten. Het duurt vrij lang voordat dit aan de buitenkant zichtbaar wordt", zo waarschuwt Marco Oehler.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit mag je als automobilist wel en niet als het glad is op de snelweg
Ook vandaag blijkt weer dat bestuurders soms heel verschillend reageren op slipgevaar, een dikke laag sneeuw of bevroren weggedeelten. De een durft het dan aan om met hoge snelheid door te rijden, de ander kiest liever voor een slakkengang. Wat kun je als automobilist het beste doen bij winters weer? -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
Te koop: de roestigste Ferrari ter wereld
Een Ferrari Dino 308 GT4 uit 1978, die momenteel voor een spotprijs op Ebay wordt verkocht, is vermoedelijk de roestigste Ferrari op aarde. De grote vraag is natuurlijk hoe de auto zo ver kon wegteren zonder dat iemand zich erom bekommerde. -
Zo hoog zou je kilometervergoeding eigenlijk moeten zijn
De onbelaste kilometervergoeding is na zeventien jaar eindelijk verhoogd, al is de stijging bepaald niet groot. De Vereniging Zakelijke Rijders heeft becijferd dat de kilometervergoeding niet dekkend is. Een gemiddelde kilometervergoeding van 0,31 euro zou meer in de buurt komen. -
PREMIUM
Zo krijgt jouw auto de beste wasbeurt: ‘Afwasmiddel is niet geschikt’
Modder, vogelpoep, regen of juist felle zon: de lak van je auto heeft het zwaar te verduren. Na de vakantie heeft die wel wat zorg verdiend. Zes vragen aan Yves De Boeck, docent carrosserie bij opleidingsinstituut Syntra in Mechelen, over het reinigen van ex- én interieur van de auto.
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
-
-
PREMIUM7
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
Pats! Kan ik dat sterretje in mijn voorruit laten zitten?
Een steentje tegen de voorruit komt vaak letterlijk hard binnen. Je kijkt naar de ster in de voorruit en hoopt dat die het houdt. Is snelle actie vereist? En moet je het kenteken onthouden van je voorganger, die het steentje met z’n banden lanceerde?