‘Autosleutel van Tesla Model X binnen een paar minuten te hacken’
Wetenschappers zijn erin geslaagd om de autosleutel van een Tesla Model X binnen een paar minuten te hacken. De onderzoekers van de Katholieke Universiteit Leuven konden de beveiliging van de auto omzeilen, de controle van de wagen overnemen en ermee wegrijden. In allerijl heeft Tesla een software-update uitgebracht om de problemen op te lossen.
Delen per e-mail
De Model X, met een prijskaartje van minimaal 90.000 euro, werkt met een radiografische contactsleutel die automatisch ontgrendelt zodra hij in de buurt van de auto komt. Dit werkt via Bluetooth Low Energy (BLE): Bluetooth-signalen die door de auto worden opgevangen.
De signalen worden opgepikt door apparaat in de auto dat het veiligheidsmechanisme van de Tesla controleert, de Electronic Control Unit (ECU). Het lukte het onderzoeksteam om de software die erbinding maakt met de ECU te manipuleren, zodat ze het toestel konden doen geloven dat zij de juiste sleutel hadden. Daarna duurde het maar een paar minuten om de auto te stelen.
Twee zwakke punten
,,Door gebruik te maken van twee zwakke punten kunnen we de auto dus in een paar minuten stelen. Op vijf meter afstand sturen we een bericht dat de sleutel van ons doelwit activeert. Daarna kunnen we onze software naar die sleutel sturen om de controle ervan over te nemen. Dit proces duurt anderhalve minuut en kan gemakkelijk worden uitgevoerd over een afstand van meer dan 30 meter”, legt onderzoeker Benedikt Gierlich uit.
,,Na het hacken van de sleutel kunnen we ontgrendelingsberichten verkrijgen om de auto te openen. Daarna maken we een koppeling met de diagnostische interface van het voertuig. Vervolgens kunnen we een aangepaste sleutel aan de auto verbinden. Met deze aangepaste sleutel kunnen we de wagen starten en wegrijden.”
Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat de Leuvense onderzoekers een Tesla hacken. Zo konden ze eerder de sleutel van een Model S kopiëren. Tesla betaalde de ethische hackers een vergoeding en heeft ondertussen een update van zijn sleutelsoftware gelanceerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wie de Tesla Model 3 hackt wint 700.000 dollar
Autofabrikant Tesla doet in maart mee aan een hackwedstrijd. Wie de software van de Model 3 weet te hacken en op die manier kwetsbaarheden in het systeem aan het licht kan brengen, kan tot 700.000 dollar (630.000 euro) winnen. -
In deze door oliestaat gebouwde miljoenenstad is geen auto te vinden
Saoedi-Arabië is een van de grootste olieproducenten ter wereld. Vreemd genoeg gaat het koninkrijk nu de ultieme eco-stad bouwen - 170 kilometer lang, autovrij en zonder wegen. -
Duitse ANWB: ‘Deze elektrische auto had nooit goedgekeurd mogen worden voor Europa’
De ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, heeft de goedkope elektrische auto Suda SA01 getest. De lijst van mankementen aan de nauwelijks meer dan 10.000 euro kostende Chinese auto is lang en de club stelt zelfs dat de auto niet goedgekeurd had mogen worden voor het Europese wegennet. -
Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven. -
‘Vernieuwende’ pechhulpverlener Route Mobiel geeft het op
Route Mobiel, dat zich begin deze eeuw presenteerde als alternatief voor de Wegenwacht van de ANWB, stopt ermee. Dat maakt de pechhulpverlener bekend op zijn website.
-
Franse steden doen onderling wedstrijdje waar de meeste auto's in brand worden gestoken
Frankrijk juicht omdat er tijdens de afgelopen oudjaarsnacht ‘slechts’ 861 auto's in brand zijn gestoken. Het blijkt te gaan om een traditie waarbij rivaliserende vandalen uit verschillende Franse steden strijden om wie de meeste auto’s kan laten uitbranden. -
‘Cyberaanvallen zijn het grootste gevaar voor automobilisten’
Hackers die auto’s aanvallen worden binnen een paar jaar de grootste bedreiging voor de veiligheid in het verkeer. Dat zeggen twee vooraanstaande beveiligingsbedrijven uit de Israëlische technologiestad Tel Aviv. ,,Cybercriminelen kunnen nu al hele vloten auto’s tegelijk uitschakelen. Het is noodzaak dat wij systemen ontwikkelen die dat voorkomen, anders krijgen we hele grote problemen.” -
Waarom Mercedes op Instagram meldde dat BMW eigenlijk veel beter is
De 6,7 miljoen volgers van het Instagram-account van Mercedes-Benz keken vreemd op toen de volgende boodschap in beeld verscheen: ‘Ik moet eerlijk zijn, BMW is veel beter’. Het account was gehackt en dat was misschien nog wel grappig, maar wat volgde niet.